Twinkle | Digital Commerce

Sociale media nog nauwelijks benut

2017-05-27
170130
  • 1:13

Nog maar weinig Nederlandse merken maken actief gebruik van sociale media. Slechts 10 procent van de grootste adverteerders van Nederland is aanwezig op Hyves, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube of Flickr. Ook bedrijfsblogs zijn allesbehalve gemeengoed.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde eerste Social Media Monitor, een initiatief van Media Embassy. Het bureau vond 38 Nederlandse merken die aanwezig zijn op sociale media, zelf een account hebben aangemaakt en zich richten op het Nederlandse publiek.

Uit het rapport: 'Hoewel aanwezig, zijn veel van deze organisaties echter niet actief op de social media. De bedrijven die actief zijn posten regelmatig nieuwe content; de inactieve bedrijven daarentegen posten niet of nauwelijks content op de social mediapagina's en hebben veelal zeer weinig leden.'

Mediabedrijven
Vooral Nederlandse mediabedrijven zijn aanwezig én actief op social media-sites. Radiozenders als 3FM, Q-Music en Radio 4 en tv-zenders als MTV en TMF zijn aanwezig op Hyves, Twitter en YouTube en houden een weblog bij. Na media zijn telecombedrijven het meest op social media aanwezig, waarbij zij met name gebruik maken van Twitter als tool voor customer service.

Facebook, Flickr en LinkedIn
Facebook en Flickr worden volgens het rapport niet of nauwelijks door Nederlandse bedrijven gebruikt. LinkedIn wordt slechts door enkele bedrijven voor HR-doeleinden ingezet.

Positief
Hoewel sociale media dus nog maar weinig worden ingezet, zijn Nederlandse ervaringsdeskundigen positief over de effecten. Dat bleek althans uit een rapport in opdracht van branchevereniging SMPA, dat tijdens het recente Social Media Congres werd gepresenteerd.

Bron: Adformatie