Meer dan de helft (53 procent) van de professionals die commercieel gebruik maken van sociale media, noemt die inzet succesvol. Slechts 4 procent van de ervaringsdeskundigen spreekt van een gebrek aan succes met social media. De rest is neutraal of zegt het (nog) niet te weten.
Dat blijkt uit een onderzoek waarvan de eerste resultaten vanochtend zijn gepresenteerd tijdens het Social Media Congres in het Utrechtse Media Plaza. Het is verricht door Ruigrok | NetPanel, in opdracht van de onlangs opgerichte Social Media Professionals Association (SMPA). Tot op heden was er nog maar zeer weinig bekend over de effecten van de commerciële inzet van sociale media.
Positieve invloed op reputatie
Volgens de ervaringsdeskundigen onder de respondenten heeft de inzet van sociale media als blogs, sociale netwerken, wiki's en Twitter vooral een positieve invloed op de (merk)reputatie; 64 procent spreekt van een positief effect, 6 procent van een neutraal (ofwel geen) effect en 0 procent van een negatief effect. Hoewel de overige 30 procent het niet zegt te weten of geen mening heeft, lijken sociale media de merkreputatie vooralsnog vaak ten bate te komen en zelden of nooit te schaden.
Effect op koopgedrag
Ruigrok | NetPanel vroeg de ervaringsdeskundigen ook naar de effecten van sociale media op het koopgedrag van hun klanten. Ook hier heeft 0 procent van de respondenten het idee dat een negatief effect optreedt. Waar 15 procent geen effect waarneemt en 39 procent het niet weet, spreekt 46 procent van een positief effect op het koopgedrag van consumenten.
Meer over het onderzoek van Ruigrok | NetPanel en de presentaties op het Social Media Congres vindt u binnenkort op deze site.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Eerste cijfers over commercieel gebruik sociale media
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.