Twinkle | Digital Commerce

Vijf vragen aan Niki van Wijk van Transavia.com

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 1:58

Transavia.com is de grootste webwinkelier van Nederland, zo werd bekend tijdens de Thuiswinkel Update. Twinkle peilde de reactie van Niki van Wijk, hoofd e-commerce bij de lijstaanvoerder van de Twinkle100.

Is de topnotering een verrassing?
'We waren ons ervan bewust dat we hoog zouden eindigen, vanwege ons hoge transactievolume en de hoge gemiddelde transactiewaarde. De nummer 1-positie was echter wel een verrassing.'

Waar heeft Transavia.com deze notering volgens u aan te danken?
'Voor de verkoop van losse tickets en additionele producten zijn wij een echt online bedrijf: 92 procent van onze verkopen loopt via het web, de overige via ticketbalies (5 procent), de groependesk (3 procent) of via het callcenter (1 procent). Onze nieuwe website, die in januari live ging, heeft nauwelijks beschikbaarheidsproblemen ondervonden. Zelfs niet tijdens een 0-euro-actie, waarbij we tot 700 transacties per uur realiseerden. De nieuwe site biedt de consument beter inzicht in de opbouw van de tarieven en bovendien is het via de maandkalender eenvoudig het goedkoopste tarief te vinden. Onderzoek toont ook aan dat de consumenten de nieuwe website een verbetering vinden.'

Wat gaat Transavia.com doen om deze positie vast te houden?
'We zijn voortdurend bezig om de website te verbeteren. Dat doen we samen met onze partner Mirabeau, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en het beheer. We gebruiken daarbij de input van onze klanten door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek en consumentenreacties. In de nabije toekomst willen we de informatiestromen rond vluchten steeds meer online en ook mobiel laten lopen. De focus zal verder liggen op het doorontwikkelen van het boekingsproces, op personalisatie, maar ook op inspiratie door middel van klantenparticipatie. Daarnaast zijn we natuurlijk continu op zoek naar een groeiend aanbod aan bestemmingen en andere diensten die aansluiten bij de wensen van onze klanten.'

'Van stoelverkoper naar retailer', kopte Twinkle in juni 2006 boven een interview met sitemanager Harm van Hees. Is die transformatie inmiddels voltooid?
'Naast vliegtickets verkopen we een aantal additionele producten zeer succesvol. Zo is het sinds kort mogelijk om in het boekingsproces een verzekering aan te schaffen, wat meteen tot zeer goede resultaten heeft geleid. We zijn voortdurend bezig dergelijke producten te ontwikkelen. De rol als retailer is volgens ons pas voltooid wanneer we op de site de mogelijkheid bieden om meerdere producten in één keer af te rekenen. Dat is niet op korte termijn gerealiseerd.'

Op welke omzet denkt u over 2008 uit te komen?
'Dat kunnen we helaas niet met u delen. Het spreekt vanzelf dat wij deze mooie positie willen behouden. Maar we vinden het nog belangrijker weer een Thuiswinkelaward te winnen. Daaruit blijkt tenslotte de waardering van de consument.'