Twinkle | Digital Commerce

Rijke Amerikanen shoppen het liefst online

2017-11-08
170130
  • 1:01

Internet is het favoriete winkelkanaal van rijke Amerikanen. Onderzoek maakt een eind aan het vooroordeel dat luxe kopers de fysieke winkelomgeving prefereren.

Dat schrijft het Amerikaanse magazine Advertising Age naar aanleiding van een onderzoek van Google. Van de 263 onderzochte miljonairs gaf 95 procent aan de laatste aankoop online te hebben gedaan. Miljonairs, door Google in dit onderzoek gedefinieerd als mensen die jaarlijks meer dan een miljoen dollar verdíenen, spenderen jaarlijks gemiddeld ruim twee ton in dollars aan luxe goederen. Een steeds groter deel van dat bedrag wordt online besteed.

Merkimago
Nog niet zo heel lang geleden aarzelden veel luxemerken over de stap naar online verkoop. Het zou niet bij het zorgvuldig opgebouwde merkimago passen. 'Maar de wereld is veranderd', aldus Pam Danziger, voorman van Unity Marketing en betrokken bij het onderzoek van Google. 'Bedrijven moeten het speelveld betreden en meedoen.'

Luxury shopper
Uit ander recent onderzoek, uitgevoerd door Jupiter Research, blijkt dat 12 procent van de webshoppers kan worden aangemerkt als luxury shopper. De bestedingen van deze groep zijn minder afhankelijk van de stand van de economie dan die van andere groepen kopers. Bovendien zegt 45 procent van de luxe kopers vaak een ongeplande online aankoop te doen, tegenover 22 procent van alle webshoppers.