Twinkle | Digital Commerce

Life: Tim Coronel

2017-05-26
  • 2:30

'FYSIEKE SHOWROOM WORDT UITHANGBORD VOOR INTERNET'

Tekst: Erwin van der Bij

Hij heeft al een aantal ondernemingen, maar dat belet Tim Coronel niet om een nieuwe uitdaging aan te gaan: de autocoureur en presentator van Autoexperience wordt het nieuwe gezicht van Nieuweautokopen.nl. Hij wordt namens het digitale autoverkoopkanaal ook ambassadeur van stichting Dakarkidz.nl. Per verkochte auto zal Nieuweautokopen.nl een bijdrage aan het opvangtehuis schenken.

Internet
'Alles gaat sneller. En allemaal heel prettig. Ik zoek veel naar nieuws over de automotivebranche en dat doe ik gewoon tussen de bedrijven door. Ik heb geen krant meer nodig. Ook geen kladblok meer trouwens. Mijn actiepunten werk ik af via mijn e-mailbox. Heb ik geen mail meer, hoef ik even geen actie te ondernemen.'

Betalen
'Ik betaal alles via creditcard. Gewoon het nummer en de drie cijfertjes op de achterkant invullen en klaar is Clara. Ik heb iDeal wel een keer geprobeerd, maar het was me te ingewikkeld en ik moest te veel doen. Daar heb ik geen geduld voor.'

Nieuweautokopen.nl?
'Een auto kopen betekent een aankoop met emotie. In mijn televisieprogramma heb ik geleerd dat die emotie gepaard gaat met film en muziek. Dat zegt veel meer dan een foto van een auto met een omschrijving. Bij een auto hoort bewegend beeld en muziek die een bepaalde emotie bij je oproept. Over een jaar hoop ik veel mensen gelukkig te hebben gemaakt doordat ze goedkoper een auto hebben kunnen aanschaffen. Vergeet ook niet dat heel veel mensen - net als ik - een vijfde deel van hun leven in een auto zitten.'

Webontwikkeling
'Het web is veel actiever geworden. Voorheen moest je mensen pushen, het hen echt gemakkelijk maken. Nu geldt eigenlijk: heb je geen internet, dan heb je geen bestaansrecht. Dat bedoel ik trouwens in commerciële zin.'

Onderbelicht
'Ouderen moeten veel meer worden betrokken. Het gemak zoals bijvoorbeeld Albert.nl dat biedt, dat kan veel breder. Wat dat betreft zie je het fysieke winkelbeeld al veranderen. Mijns inziens zal de showroom van de detaillist ook meer en meer het uithangbord voor internet worden.'

Wereldplek
'Mijn place to be is Dakar. Dan heb ik het over the adventure van de rally. Doe je mee, dan denk je maar aan twee dingen: eten en arriveren. Alle dingen in de westerse wereld vergeet je: de gejaagdheid, het altijd iets moeten doen, de verantwoording die je continu hebt. In Dakar geraak je echt uit je dagelijkse sleur, heerlijk primitief.'

Persoonlijke noot
'Dakar heeft me geleerd mensen te vertrouwen en accepteren. Sommige zaken moet je nu eenmaal delegeren. Dat is heel moeilijk, want het liefst zou ik mezelf klonen, dan weet je immers precies waar je aan toe bent. Verder vind ik dat je altijd moet streven naar de overwinning. Als je iets maar een klein beetje meer doet dan een ander, dan ben je al een winnaar. En dat geldt voor racen net zo als voor ondernemen: gewoon een stap meer doen. Natuurlijk heb je weleens tegenslagen. Maar ik zeg altijd: hoe dieper het dal, hoe mooier de piek.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 09-2008