Een advertentie in ons plaatselijke sufferdje: 'Online een laptop kopen is puur gemak. Maar hoe zit 't met de service? Wij brengen 'm bij u thuis. Technisch probleempje? Even bellen en wij komen weer langs. Want u wilt het assortiment van internet, maar ook een aanspreekpunt in uw eigen buurt.'
Ik ben uiteraard meteen even gaan opzoeken wie 'wij' dan wel niet zijn. Want dit kwam toch als iets bijzonders op me over. Gaat Dixons thuisbezorgen? Stuurt Dynabyte z'n verkopers de straat op? Gaat Coolblue, naast hun nieuwe stenen winkels, ook nog 'ns met een SRV-kar rondrijden?
Het bleek te gaan om een vrij nieuwe franchiseformule. Franchise? Internet? Dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. En dan ben ik niet te beroerd om dat te melden - u kent me nu wel een beetje. Maar andersom ook: zie ik iets moois, dan bent u de eerste die het leest. En het is mooi, die formule van LaptopPlus. Ik zal uitleggen hoe het werkt.
U kunt zich als lokale wederverkoper aanmelden bij LaptopPlus. U krijgt dan een eigen shop, met het complete standaard assortiment van LaptopPlus. Oh, U dacht die apparaten zelf goedkoper in te kunnen kopen? U wilt ze niet van LaptopPlus? Ga gerust uw gang, en zet ze maar op de shop. Hoe dan ook, zodra een consument bij u een laptop koopt uit het standaard assortiment, stuurt LaptopPlus het apparaat naar u toe. En u bezorgt het persoonlijk bij die consument. Afrekenen aan de deur (over vertrouwen gesproken). Ook als de koper zich niet op uw shop meldt, maar op de shop van het hoofdkantoor. Want ook dan bezorgt u. Verder mag u in uw woonplaats klanten benaderen zoals u wilt. Via het sufferdje. Of een voetje tussen de deur. Kortingen weggeven. U mag Polen aan het werk zetten. Verzin 't maar. Zo kunt u aan de bejaarde medemens beloven: 'Ik kom 'm wel even aanzetten. En terughalen als-ie 't niet doet.' LaptopPlus geeft namelijk rugdekking. Met een eigen call center, met een eigen technische dienst.
Helaas: alleen de zon gaat voor niets op. LaptopPlus wil dus commitment van u. Kosten: ca. 70 euro per maand, afhankelijk van de gemeente. Ik heb 't uitgerekend: 1 laptop (met toeters en bellen) slijten en u bent uit de kosten. Wel verbindt u zich minimaal een jaar. Maar wie kan er nou geen 12 laptops verkopen?
Terwijl ik dit schreef, dacht ik nog steeds: te mooi om waar te zijn, allemaal. Kan niet. Dus ik ben persoonlijk poolshoogte gaan nemen. Check. Ik trof twee jonge gasten aan, die het me allemaal nog eens uitlegden. Mijn conclusie: er zijn geen kleine lettertjes. Maar als u ze ontdekt, laat 't me weten!
Los van dit alles heeft de formule iets wat ik eigenlijk nog veel interessanter vind. LaptopPlus heeft namelijk een aantal business modellen en klantenwensen met elkaar verbonden: het gemak en de vindbaarheid van online, de service van 'steen' en de veiligheid en menselijkheid van de aloude SRV. Centrale inkoop, lokaal ondernemerschap. Longtail (PdaPlus, PrinterPlus, TvPlus ...). Nieuwe en oude tijden. Think global, act local. Multichannel. Etcetera. In essentie, zoals in het sufferdje stond: internet, en toch een persoonlijk aanspreekpunt in uw eigen buurt. Aan de deur. Twee uitersten verbonden. Ik geef u op een briefje: deze gasten gaan 't helemaal maken, in een samenleving waarvan zowat de helft 50 plus is. Oké, ze zitten wat hoger in 't prijssegment. Maar dat mag. Er zijn namelijk 2 soorten internetkopers: op prijs en voor gemak. En die laatste groep wordt alleen maar groter. 50 Plus: geld zat. Wel service graag! Geniaal vind ik het. Mede ook omdat ze dan wel een online bedrijf zijn, maar nauwelijks marketingkosten hebben. Daar zorgen de wederverkopers voor. En nauwelijks portokosten of track & trace gedoe, want meestal gaat het om een verzending van meerdere laptops naar één adres: van de wederverkoper. Dus ook logistiek is dit goed doordacht.
Wat ik me wel afvraag: zit Dixons te slapen? Heeft Dynabyte last van een remmende voorsprong? Want zij hadden die lokale verkopers al. Alleen ... die staan achter de toonbank te duimen te draaien. Sur place. Terwijl die van LaptopPlus de klant actief opzoeken. Ja, ik ben enthousiast. Of die jongens het nou volhouden of niet: a new business model is born, wat mij betreft. Het fusion model. ik denk iets gezien te hebben dat veel, erg veel navolging gaat krijgen. Want In principe kan elke shop zo werken. Ook die van u.
Juist ja! Goed verhaal.
Ik ben benieuwd.... waar ligt het financiele risico?
Walther: volgens mijn info betaalt de consument eerst aan de wederverkoper, en pas dan betaalt de wederverkoper aan LaptopPlus. Zelf ben ik meer geinteresseerd in de theoretische vraag: hoe zit 't in zo'n specifiek geval met de keten-aansprakelijkheid? Misschien dat 'onze' Steven Ras daar iets over kan zeggen?
Leuk bedrijf maar mogen toch echt wel hun wederverkopers beter screenen. Ben ooit achter een oplichter aangegaan kwa zoeken van info over deze persoon en kwam uit dat hij ook voor dit bedrijf werkte. Na bellen met het bedrijf en uitleg geven kreeg ik te horen dat het een reseller is. dat hij op internet overal bekend staat als oplichter was voor dit bedrijf geen belemering om zaken met hem te blijven doen. En dan moet hij toch min of meer het gezicht van je bedrijf zijn in zijn plaats en stuur je die naar oudere mensen en andere... wat daar nog uit zal volgen...
Dag Daniel, Uiteraard hebben wij wel een screening. 100% uit te sluiten is zoiets natuurlijk nooit. Mocht zoiets voorkomen zullen wij uiteraard onze maatregelen nemen. Echter wat voor screening denk jij dan aan?
Er misschien toch nog kleine lettertjes. Een lezer (naam bij redactie bekend) stuurde een mailtje: âÂ?Â?Het lijkt mooier dan het is, vooral voor de wederverkoper. Ik heb eens een vrijblijvende overeenkomst aangevraagd. Pas daaruit blijkt: 1 Je krijgt pas krediet krijgt wanneer je voor 5000 euro hebt verkocht, je zult dus als wederverkoper eerst zelf alles voor moeten schieten. 2 alle risico's liggen bij de verkoper, ga er dus van uit wanneer ze mij een kapotte laptop leveren die ik vervolgens aan de klant lever, ik de pineut ben. 3 er word geenzins gesproken in de overeenkomst wat de vergoeding voor de wederverkoper is, terwijl er telefonisch grote bedragen genoemd worden. Heb dus daarom maar besloten van de samenwerking af te zienâÂ?Â
1. Klopt. Echter je financiert alleen zelf voor als de klant het onder rembours wil laten komen. Mocht het gaan om een klant met een dermate grote bestelling dat dit een probleem is voor dealer dan verzinnen we hier altijd een oplossing voor. 2. Degene die uitlevert aan de klant is in eerste instantie (vanuit de klant) altijd verantwoordelijk. Dit is nu eenmaal juridisch zo. Als het een kapot product betreft is in dat geval de dealer daar dus verantwoordelijk voor. Uiteraart werkt het vanuit de dealer weer op dezelfde manier. Degene die hem aan dealer levert is verantwoordelijk. In het geval dat de dealer de laptop bij Laptop Plus heeft aangeschaft zal Laptop Plus altijd zorgen dat de klant zo snel mogelijk een oplossing krijgt. Onze merknaam is er immers aan verbonden. (overigens kiezen veel klanten er ook voor om de garantie, na telefonisch contact, rechtstreeks te claimen bij bijv. Toshiba of Acer) 3. In de overeenkomst wordt inderdaad niet over een vergoeding gesproken. Een vergoeding is er namelijk ook niet. Er is sprake van inkoop en verkoop. Het verschil daar tussen bedraagt de bruto winst. INDIEN dealer bij Laptop Plus zijn of haar producten inkoopt varieert dit. Het is geen vast percentage. Hoe scherper Laptop Plus inkoopt hoe hoger marge er is voor de dealer.
Leuk initiatief. Ik zie op dit moment eigenlijk geen problemen. Als de wederverkoper (franchisenemer) geen afnameverplichting wordt opgelegd, dan is het allemaal erg vrijblijvend. Ik ben wel benieuwd of Laptop Plus zichzelf goed heeft ingedekt. Laptop Plus mag de overeenkomst voor controle toesturen (vrijblijvend).
De wederverkoper is uit oogpunt van de consument aansprakelijk. De consument heeft in principe niets te maken met Laptop Plus. Hiervoor dient de wederverkoper zich te verzekeren. Ook algemene voorwaarden zijn van belang (misschien iets voor Laptop Plus om standaard mee te leveren).
Super concept met super service. Wij doen alleen nog maar zaken met LaptopPlus (al drie jaar) vanwege de goede service en klantvriendelijkheid. Afspraken worden altijd nagekomen.
Natuurlijk moet je als franchisenemer inverteren om geld te kunnen verdienen. Je bent als franchisenemer dus gewoon een ondernemer met bijbehorend risico�s wat bij het ondernemerschap hoort. Dus niets mis mee! Het zou complete kolder zijn als een ander aansprakelijk is voor jou ondernemerschap. Voor mismanagement is deze franchisenemer / ondernemer zelf hoofdelijk aansprakelijk.
@Stefan Bedankt voor je aanbod en ik maak er graag gebruik van.
the risico zal altijd bij de wederverkoper liggen, of de wederverkoper verkoopt op het bedrijfs naam van laptopplus maar dan hoor laptopplus het geld ook teinnen. het concept klinkt leuk maar is uiteindelijk onmogelijk om uittevoeren.. zelf ken ik geen 1 laptop gebruiker die niet van 1/2 jaar geen problemen met zijn laptop heeft dus trekt de wederverkoper ten alle tijden aan het laatste eind.
@Peter De wederverkoper is wederverkoper en verkoopt dus uit eigen naam. Producten die een wederverkoper verkoopt is een wederverkoper altijd in eerste instantie aansprakelijk voor. Of dat nu online of offline is maakt niet uit. Echter een wederverkoper heeft natuurlijk garantie van de leverende partij. In ons concept is het niet verplicht om bij Laptop Plus in te kopen, maar mocht de wederverkoper dit doen dan heeft hij daarmee garantie van Laptop Plus. Sterker nog; Laptop Plus biedt een meerwaarde door een gratis antwoordnummer beschikbaar te stellen waar de wederverkoper het product heen kan sturen voor garantie.
Ofwel; hier zie ik zeker geen onmogelijkheid :-)
En, Peter, ik ben wel benieuwd waar de mensen uit jouw buurt hun laptops kopen, maar als ze allemaal na 6 maanden problemen hebben, lijkt me dat daar toch echt iets mis gaat.