Twinkle | Digital Commerce

Geniaal

2017-05-26
171130
  • 3:31

Een advertentie in ons plaatselijke sufferdje: 'Online een laptop kopen is puur gemak. Maar hoe zit 't met de service? Wij brengen 'm bij u thuis. Technisch probleempje? Even bellen en wij komen weer langs. Want u wilt het assortiment van internet, maar ook een aanspreekpunt in uw eigen buurt.'

Ik ben uiteraard meteen even gaan opzoeken wie 'wij' dan wel niet zijn. Want dit kwam toch als iets bijzonders op me over. Gaat Dixons thuisbezorgen? Stuurt Dynabyte z'n verkopers de straat op? Gaat Coolblue, naast hun nieuwe stenen winkels, ook nog 'ns met een SRV-kar rondrijden?

Het bleek te gaan om een vrij nieuwe franchiseformule. Franchise? Internet? Dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. En dan ben ik niet te beroerd om dat te melden - u kent me nu wel een beetje. Maar andersom ook: zie ik iets moois, dan bent u de eerste die het leest. En het is mooi, die formule van LaptopPlus. Ik zal uitleggen hoe het werkt.

U kunt zich als lokale wederverkoper aanmelden bij LaptopPlus. U krijgt dan een eigen shop, met het complete standaard assortiment van LaptopPlus. Oh, U dacht die apparaten zelf goedkoper in te kunnen kopen? U wilt ze niet van LaptopPlus? Ga gerust uw gang, en zet ze maar op de shop. Hoe dan ook, zodra een consument bij u een laptop koopt uit het standaard assortiment, stuurt LaptopPlus het apparaat naar u toe. En u bezorgt het persoonlijk bij die consument. Afrekenen aan de deur (over vertrouwen gesproken). Ook  als de koper zich niet op uw shop meldt, maar op de shop van het hoofdkantoor. Want ook dan bezorgt u. Verder mag u in uw woonplaats klanten benaderen zoals u wilt. Via het sufferdje. Of een voetje tussen de deur. Kortingen weggeven. U mag Polen aan het werk zetten. Verzin 't maar. Zo kunt u aan de bejaarde medemens beloven: 'Ik kom 'm wel even aanzetten. En terughalen als-ie 't niet doet.' LaptopPlus geeft namelijk rugdekking. Met een eigen call center, met een eigen technische dienst.

Helaas: alleen de zon gaat voor niets op. LaptopPlus wil dus commitment van u. Kosten: ca. 70 euro per maand, afhankelijk van de gemeente. Ik heb 't uitgerekend: 1 laptop (met toeters en bellen) slijten en u bent uit de kosten. Wel verbindt u zich minimaal een jaar. Maar wie kan er nou geen 12 laptops verkopen?

Terwijl ik dit schreef, dacht ik nog steeds: te mooi om waar te zijn, allemaal. Kan niet. Dus ik ben persoonlijk poolshoogte gaan nemen. Check. Ik trof twee jonge gasten aan, die het me allemaal nog eens uitlegden. Mijn conclusie: er zijn geen kleine lettertjes. Maar als u ze ontdekt, laat 't me weten!

Los van dit alles heeft de formule iets wat ik eigenlijk nog veel interessanter vind. LaptopPlus heeft namelijk een aantal business modellen en klantenwensen met elkaar verbonden: het gemak en de vindbaarheid van online, de service van 'steen' en de veiligheid en menselijkheid van de aloude SRV. Centrale inkoop, lokaal ondernemerschap. Longtail (PdaPlus, PrinterPlus, TvPlus ...). Nieuwe en oude tijden. Think global, act local. Multichannel. Etcetera. In essentie, zoals in het sufferdje stond: internet, en toch een persoonlijk aanspreekpunt in uw eigen buurt. Aan de deur. Twee uitersten verbonden. Ik geef u op een briefje: deze gasten gaan 't helemaal maken, in een samenleving waarvan zowat de helft 50 plus is. Oké, ze zitten wat hoger in 't prijssegment. Maar dat mag. Er zijn namelijk 2 soorten internetkopers: op prijs en voor gemak. En die laatste groep wordt alleen maar groter. 50 Plus: geld zat. Wel service graag! Geniaal vind ik het. Mede ook omdat ze dan wel een online bedrijf zijn, maar nauwelijks marketingkosten hebben. Daar zorgen de wederverkopers voor. En nauwelijks portokosten of track & trace gedoe, want meestal gaat het om een verzending van meerdere laptops naar één adres: van de wederverkoper. Dus ook logistiek is dit goed doordacht.

Wat ik me wel afvraag: zit Dixons te slapen? Heeft Dynabyte last van een remmende voorsprong? Want zij hadden die lokale verkopers al. Alleen ... die staan achter de toonbank te duimen te draaien. Sur place. Terwijl die van LaptopPlus de klant actief opzoeken. Ja, ik ben enthousiast. Of die jongens het nou volhouden of niet: a new business model is born, wat mij betreft. Het fusion model. ik denk iets gezien te hebben dat veel, erg veel navolging gaat krijgen. Want In principe kan elke shop zo werken. Ook die van u.