Twinkle | Digital Commerce

Drogisterij.net: groot door zuinigheid en vlijt

2017-05-26
  • 3:20

'Gezond groot worden', veel meer behelst de filosofie van Jaap Santifort, directeur van Drogisterij.net, niet. En dat hoeft ook niet, want het werkt. Al sinds 1999. 'Een marketingbureau kost alleen maar geld en wat er uitkomt kunnen we zelf net zo goed.'

Tekst: Marieke Verdonk

Anno 2008 kijken we er niet vreemd van op, maar in 1999 verraste het Jaap Santifort dat hij online vooral condooms verkocht, terwijl bij zijn broer in het dorp voornamelijk aspirientjes over de toonbank gingen. 'Schaamteproducten en zeldzame producten, daar moeten we het van hebben', zegt de directeur van Drogisterij.net. 'Middeltjes tegen kaalheid, grijze haren, afslankproducten en moeilijk verkrijgbare spullen die wegens ruimtegebrek uit de drogisterij zijn verdwenen, zoals Old Spice en Lifebuoy.' Bij de eerste aankoop gaat het vaak om zo'n soort product en dan is het zaak om de klant terug te laten komen. En dat lukt aardig. 'We maken sinds 2006 winst', vertelt Santifort. 'We hebben 40.000 vaste klanten die meer dan twee keer hebben besteld, en 8.000 actieve klanten.' Een loyaliteitssysteem, gerichte mailings en een nieuwe website ondersteunen daarbij. 'We hebben onlangs ook de voorraad verhoogd en zo de levertijd kunnen verkorten. Wat op werkdagen voor 12 uur wordt besteld, is de volgende dag in huis.'

In de kelder
Santifort komt uit een drogistenfamilie. Zijn vader had een drogisterij in Stellingdam, die later door zijn broer is overgenomen. Zijn drie zussen en andere broer hadden allemaal hun taak in de winkel. Santifort niet: 'Op mijn 18e had ik totaal geen interesse in maandverband en schoonheidsproducten.' Hij ging in de ICT en zo kwam het dat hij al vroeg brood zag in online verkopen. Samen met zijn broer begon hij een webwinkel. 'We leverden vanuit de winkel, maar daarmee liepen we al snel onze klanten in de weg. We hebben er een apart bedrijf van gemaakt, met personeel en een eigen voorraad.' Eerst in de kelder van de winkel en later in een grote loods op het industrieterrein van Stellingdam. 'Op de groei gekocht', zegt Santifort. 'In het begin verhuurden we een deel voor opslag aan derden.'

'We willen gezond groot worden', zegt Santifort. 'Alles wat we verdienen, investeren we in het bedrijf.' Dat dit werkt blijkt uit het feit dat Drogisterij.net de dotcom-crisis van het begin van deze eeuw heeft overleefd. 'Pharmaplaza, van Maurice de Honds Newconomy, is dat niet gelukt. En daar was 12 miljoen gulden ingepompt.' Santifort is ook zuinig. 'We doen alles in huis. Adwords beheer ik zelf, affiliatemarketing doen we zelf. Een bureau kost alleen maar geld en wat er uitkomt kunnen we zelf net zo goed.' Hij ziet ook altijd wel manieren om meer geld te verdienen. Door de fulfilment van A. Vogel te doen bijvoorbeeld. En door advertentieruimte in de nieuwsbrief te verkopen. Binnenkort start Drogisterij.net met een online fotoservice, in samenwerking met CeWe.

Samenwerking
Santifort ziet de online concurrentie opduiken, maar hij is er niet echt bang voor. 'Wij zijn de grootste, met de meeste ervaring. We hebben een voorsprong van vier, vijf jaar. En als je naar de grote ketens kijkt: Kruidvat doet niets online en DA heeft het al moeilijk genoeg om het hoofd boven water te houden. Alleen Etos verkoopt via Albert.nl.' Santifort ziet wel wat in samenwerking. 'We hebben met die ketens gepraat, maar ze zijn niet zo happig. Ze zien de toegevoegde waarde niet en zijn bang dat ze hun winkels gaan beconcurreren. Een samenwerking met bijvoorbeeld Kruidvat zou ik wel zien zitten. Met Kruidvat.nl heb je meteen het vertrouwen van de consument.'

Buitenland
Ondertussen heeft de online drogist zijn oog laten vallen op onze zuiderburen. Hij verwacht in het laatste kwartaal van dit jaar een Belgische webshop te openen. 'Ik praat al met de Belgische post, ik heb een postbus geopend en een domeinnaam geregistreerd. Het is belangrijk dat er aan niets is te zien dat het Nederlands is. Daarom ga ik ook werken met een agent in België die vooral goed naar de teksten moet kijken.' Dat bijvoorbeeld paracetamol in België vier keer zo duur is als hier, biedt de nieuwe webwinkel goede kansen. 'We hoeven niet de grootste van de wereld te worden', vindt Santifort. 'Maar wel van Nederland en België.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008

Lees ook: Mysteryshopper bezoekt Drogisterij.net