Waar vorig jaar nog sprake was van een stormloop op online reisbureaus in de maanden juni en juli, is deze dit jaar uitgebleven. M4N, netwerk voor affiliatemarketing, ziet de afname van de consumentenbestedingen terug in zijn statistieken, maar wanhoopt niet.
De algemene voorzichtigheid van consumenten, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek toe te schrijven aan een verslechtering van het oordeel over de economie, mist zijn uitwerking op de reisbranche niet. Consumenten geven minder geld uit aan hun vakantie, bevestigde een recente peiling van Postbank.nl.
M4N heeft een netwerk van affiliates die een vergoeding krijgen voor het plaatsen van advertenties van specifieke aanbieders, waaronder van online reisbureaus. De dip in de vakantiebestedingen is niet aan het bedrijf voorbij gegaan. Oprichter Thomas Joosten: 'Opvallend is dat in de zomer van 2007 de reisbranche veel extra boekingen had door het slechte weer. Toen dit jaar het weer slecht was, zoals begin juli, waren er wel extra boekingen maar niet met zulke overtuigende cijfers als in 2007. Consumenten geven hun geld bewuster uit en grote aankopen worden niet gedaan.'
Toch vreest Joosten niet voor zijn business: 'Klanten betalen voor keiharde resultaten, en dus zijn affiliatenetwerken recessie proof. Bovendien zullen consumenten in slechte tijden alleen nog maar meer op zoek gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding en zal er een verdere verschuiving van bestedingen plaatsvinden van offline naar online.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
M4N voelt dip in vakantiebestedingen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.