Twinkle | Digital Commerce

Jagen op de multichannelconsument

2017-05-26
  • 1:17

Uit onderzoek van Forrester blijkt dat nog geen kwart van de Amerikaanse multichannel retailers beschikt over een kassasysteem met internetaansluiting. Hoge aanschafkosten, onzekere economische vooruitzichten en veiligheidsrisico's zijn voor veel ondernemers redenen om af te zien van de aanschaf van een dergelijk systeem. Volgens de Amerikaanse warenhuisketen J.C. Penney, dat de kassa's in elfhonderd winkels van internettoegang voorzag, wegen de voordelen van zo'n systeem echter ruim op tegen de nadelen ervan.

J.C. Penney maakte al zijn vijfendertigduizend kassa's een kleine twee jaar geleden web-enabled. Werknemers van de keten leerden in speciale trainingen welke mogelijkheden dat biedt om klanten beter te kunnen helpen. Zo kunnen de employees kijken of een lokaal onverkrijgbaar of uitverkocht item wellicht in een andere vestiging verkrijgbaar is. Ook kunnen ze het desbetreffende item direct via de webshop voor de klant bestellen. Daarmee worden alle items van de keten via alle vestigingen leverbaar.

J.C. Penney wil in de beleving van zijn klanten opereren als één grote winkel, die toevallig verschillende verkoopkanalen gebruikt. Het bedrijf richt zijn pijlen op de multichannel-consument, die gemiddeld de helft meer aan boodschappen doet dan de consument die zich tot één kanaal beperkt (Forrester 2007).

Meer over de ervaringen met web-enabled kassasystemen van J.C. Penney en andere retailers leest u in een artikel van Don Davis, op Internetretailer.com.