Twinkle | Digital Commerce

Niet geleverd product grootste ergernis van consument

2017-05-26
170130
  • 1:35

De Europese online consument klaagt het meest over niet geleverde producten of diensten die hij op internet bestelde en vaak ook betaalde. Dat blijkt uit een Europees rapport dat vandaag is uitgebracht.

Op de tweede plaats komen de klachten over het product of de dienst zelf. Dat is defect, is niet conform de bestelling of het is helemaal niet besteld. Dit staat in het zogeheten ECC-Net rapport dat is opgesteld in samenwerking met de Europese consumentenbonden.

In het rapport worden de klachten geanalyseerd die de 29 Europese Centra voor de Consument (alle EU-landen + Noorwegen en IJsland) in 2007 hebben ontvangen van consumenten die een online aankoop verrichtten op een website gevestigd in een ander Europees land. In het onderzoek zijn niet de aankopen van vliegtickets en het online huren van een auto opgenomen.

Uit de analyse van de 10.386 klachten blijkt dat de twee belangrijkste categorieën van klachten gaan over de levering van het product (50 procent) en over problemen met het product of de dienst (25 procent), aldus persbureau Belga.





 

Duitsland
Klachten over de levering waren hoofdzakelijk een gevolg van het niet-leveren van het bestelde en vaak betaalde product (88 procent), van een gedeeltelijke levering (6 procent) of een late levering (4 procent).

Als het product of de dienst wel is geleverd, klagen de meeste consumenten in de eerste plaats over foute of kapotte artikelen (52 procent), het niet conform zijn (30 procent) of producten/diensten die niet besteld waren (gedwongen verkoop 12 procent). Naast die twee belangrijkste categorieën van klachten, ontvingen de Europese consumentenbonden ook klachten over de kosten voor het terugzenden van producten, prijzen die onduidelijk of verkeerd werden aangegeven en over fraude, zoals valse webwinkels en onbetrouwbare escrow-bedrijven.

Bij 1.552 klachten was de bemiddeling van een consumentenorganisatie nodig. In de meeste gevallen ging het daarbij om Duitse webwinkels (681 klachten of 44 procent), gevolgd door Franse (181 klachten) en Britse (154 klachten).