De Europese online consument klaagt het meest over niet geleverde producten of diensten die hij op internet bestelde en vaak ook betaalde. Dat blijkt uit een Europees rapport dat vandaag is uitgebracht.
Op de tweede plaats komen de klachten over het product of de dienst zelf. Dat is defect, is niet conform de bestelling of het is helemaal niet besteld. Dit staat in het zogeheten ECC-Net rapport dat is opgesteld in samenwerking met de Europese consumentenbonden.
In het rapport worden de klachten geanalyseerd die de 29 Europese Centra voor de Consument (alle EU-landen + Noorwegen en IJsland) in 2007 hebben ontvangen van consumenten die een online aankoop verrichtten op een website gevestigd in een ander Europees land. In het onderzoek zijn niet de aankopen van vliegtickets en het online huren van een auto opgenomen.
Uit de analyse van de 10.386 klachten blijkt dat de twee belangrijkste categorieën van klachten gaan over de levering van het product (50 procent) en over problemen met het product of de dienst (25 procent), aldus persbureau Belga.
Duitsland
Klachten over de levering waren hoofdzakelijk een gevolg van het niet-leveren van het bestelde en vaak betaalde product (88 procent), van een gedeeltelijke levering (6 procent) of een late levering (4 procent).
Als het product of de dienst wel is geleverd, klagen de meeste consumenten in de eerste plaats over foute of kapotte artikelen (52 procent), het niet conform zijn (30 procent) of producten/diensten die niet besteld waren (gedwongen verkoop 12 procent). Naast die twee belangrijkste categorieën van klachten, ontvingen de Europese consumentenbonden ook klachten over de kosten voor het terugzenden van producten, prijzen die onduidelijk of verkeerd werden aangegeven en over fraude, zoals valse webwinkels en onbetrouwbare escrow-bedrijven.
Bij 1.552 klachten was de bemiddeling van een consumentenorganisatie nodig. In de meeste gevallen ging het daarbij om Duitse webwinkels (681 klachten of 44 procent), gevolgd door Franse (181 klachten) en Britse (154 klachten).
Ook vandaag weer een klant die een pakketje niet heeft ontvangen. We hebben het 10-6 verstuurd naar België. Dat ligt niet aan de webwinkelier maar aan de TNTpost. Hoevaak er al een pakketje weggeraakt is, weet ik niet meer, maar het loopt aardig in de papieren. Alles verhoogd aansprakelijk versturen heeft ook niet veel zin, dat kost alleen maar. Bij TNT werd ook wel eens gezegd, geen afzendersticker meer opplakken, dat vind ik ook geen optie. Als je iets verstuurd, moet daar ook een afzender opstaan. Jammer dat het altijd direct op de webwinkelier geschoven word en er niet verder bij de TNT (of andere vervoerder) gekeken word. Er zijn een heleboel webwinkels die hun uiterste best doen om alles netjes te verzorgen terwijl een derde partij er met de pet naar gooit. Wellicht een tip om daar eens een onderzoek naar te starten!?
Ik ben het helemaal eens met E. Janssen. Wij werken ook met TNT en maakten lange tijd gebruik van "handtekening voor ontvangst" maar gezien de hoge kosten en klachten dat er helemaal niet hoefde te worden getekend (zelf meerdere malen ondervonden!!)stopten we daarmee.
Grote fout, want sindsdien verdwijnen er opvallend veel pakketten. Mijn gevoel? Je betaalt niet zozeer voor die handtekening van de klant, maar meer voor een klein stukje zekerheid dat je pakket niet wordt achtergehouden.
Nu moet ik hierbij eerlijk vermelden dat ik ook twijfel aan de oprechtheid van onze eigen klanten. Zij hebben immers net zo goed door dat er zonder die handtekening niets te bewijzen valt...
Toch maar weer terug naar die handtekening dan??
Klachten over tnt bezorgingen snap ik volledig. In een half jaar ben ik zo'n 1200 euro aan artikelen kwijt geraakt, het feit dat het niet extra verzekerd verzonden werd geeft dus geen recht op reclame. Mag uik niet ver3wachten dat spullen gewoon geleverd worde nipv gestolen worden??? Zeker als de inhoud gemiddeld zo'n 60 euro is... Klanten ontevreden, ik mijn spullen kwijt en misschien nog wel het ergste, mijn zaak kreeg een slechtere naam terwijl ik juist daar voor zo hard werk 7 dagen in de week.... Nu ben ik overgestapt naar DHL, zij zijn ook niet zonder fouten maar heb wel het gevoel dat ze er serieuzer mee om gaan.
bij H&M 2 weken geleden wat besteld, kon via track en trace het pakettje volgen. 2 dagen heb ik gewacht en uiteindelijk zegt track en trace dat het pakettje geleverd is terwijl ik helemaal niks heb ontvangen, WAAR IS HET PAKKETJE GEBLEVEN !!!!!!! fijn dat tnt zo secuur werkt, heb klacht ingediend maar ze doen verder ook geen moeite, terwijl ze die chauffeur toch kunnen traceren?????
Marielle, welk bedrijf heeft dat pakje moeten bezorgen? TNT of Selektvacht? Ik vraag 't even, omdat het fenomeen "pakje bezorgd" volgens track&trace (!), maar niet dus (!), een trend lijkt te zijn. Zelfs "pakje bezorgd met handtekening" volgens t&t, maar ook niet dus. Iemand anders hier ook mee te maken gehad?
Hallo allemaal
Ja ook wij als webwinkel hebben hier mee te maken gehad
Onze Klant belde dat pakket niet was ontvangen, wij konden via TNT Track en trace zien dat het wel afgeleverd was.
Een ding was zeker wij hebben het afgegeven en hadden de bon dat we betaald hadden voor dat pakket.
Wie 'liegt 'hier TNT of de klant?
TNT doet hier inderdaad niet aan met deze klacht , schuift het door naar ons.
Wij hebben maar opnieuw het artikel verstuurd om toch de klant het voordeel van de twijfel te geven
maar dat zijn geen leuke dingen
Ook mee gemaakt dat we een pakket retour kregen, klant zou het geweigerd hebben!!????? , terwijl we de klant twee dagen ervoor aan de lijn hadden gehad en
onze klant hier met smart op zat te wachten.
Wij onze klant gebeld en na gevraagd of ze het inderdaad geweigerd had?
Ze heeft niemand aan de deur gehad van TNT laat staan geweigerd, want ze wilde het dolgraag hebben.
Dus ook weer pakket op onze kosten opnieuw naar klant verstuurd.
Hoe kan dit??? waarom.
Is het in een ander straat of op een aner huisnummer afgegeven( en heeft die Heer f mevr het geweigerd? heeft TNT niet goed gelezen? want wij hebben hier het adres nog extra gecontrolleerd en dat klopte 100%
Hoe dan ook erg jammer allemaal!