Wilt u meer verkopen realiseren met uw webshop, maar is het aantal zoekopdrachten naar uw producten een beperking? Test met AdSense. AdSense is de naam voor het adverteren in het inhoudsnetwerk van Google. De enige manier om erachter te komen hoe nuttig AdSense is voor uw webshop is door het in te zetten en de resultaten te evalueren. Google heeft het testen van AdSense te eenvoudig gemaakt; door slechts één vinkje in een bestaande op zoekopdrachten gerichte AdWords (het advertentieprogramma van Google) campagne worden de advertenties ook in het inhoudsnetwerk van Google vertoond. Het nadeel hiervan is dat de flexibiliteit van de AdSense campagne is dan wel erg beperkt is. Beter is het om AdSense te behandelen als een aparte adverteermethode in een aparte campagne.
AdSense in een aparte campagne
Door een aparte campagne voor AdSense aan te maken kan controle worden gehouden over de budgetverdeling tussen AdWords en AdSense. En kunnen ook de taal, geografische en advertentieplanning instellingen afzonderlijk geregeld worden.
De advertentieteksten en zoektermen die in de AdWords campagne gebruikt worden, hoeven niet optimaal te zijn voor een AdSense campagne.
Vergeet niet dat AdSense veel meer een push-karakter heeft; de internetter is niet zo actief opzoek naar informatie als bij een zoekmachine. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden bij het schrijven van advertentieteksten voor AdSense. Ook bij het inrichten van de structuur van de advertentiegroepen kan rekening gehouden worden met de plaatsing op websites. Voor de efficiëntie van de campagne is dit van belang, want ook bij AdSense geldt dat advertenties met een hoge CTR (click through rate) een lagere CPC (cost per click) hoeven te betalen voor een zelfde positie.
AdSense instellen
De mogelijkheden om bij AdSense controle uit te oefenen over de plaatsing van de advertentieteksten zijn vrij uitgebreid. Zo is het mogelijk om bepaalde sites op voorhand al uit te sluiten. Ook is het mogelijk om bepaalde categorieën en paginatypen uit te sluiten. Op deze manier kan vanaf het begin van een campagne de kwaliteit worden gewaarborgd en kan het risico op ongewenste vertoningen worden beperkt.
Voordat een campagne begint kan er ook voor worden gekozen om met een inhoudsbod te werken, in de plaats van met een bod per zoekterm. Dit is zeker aan te raden want door met het inhoudsbod te werken is het makkelijker en sneller om een biedstrategie voor AdSense te volgen. Daarnaast bestaat er voor het inhoudsbod geen minimale CPC, die een gunstige ROI kan dwarsbomen.
AdSense optimaliseren
Belangrijk voor een goed resultaat uit AdSense is het meten van de resultaten. Het is van belang de afzonderlijke onderdelen van een campagne door te meten. Hierbij valt te denken aan de resultaten per advertentiegroep, per advertentietekst en per webpagina waarop de advertenties vertoond worden. Door per onderdeel de ROI in kaart te brengen zal duidelijk worden welke onderdelen een positieve bijdrage leveren en welke juist niet. Met deze informatie kan de campagne verder geoptimaliseerd worden. Dit kan zijn door onderdelen aan te passen, maar wellicht ook door bepaalde onderdelen te onderbreken. Het inhoudsbod kan per advertentiegroep worden aangepast. Met het doormeten van de resultaten kan per advertentiegroep bepaald worden hoeveel er maximaal voor één bezoeker betaald mag worden. Doordat er geen minimale CPC is kan het inhoudsbod verlaagd worden tot 0,01. Door het verlagen van het inhoudsbod zal het aantal vertoningen en daarmee het aantal potentiële verkopen wel afnemen.
AdSense en SEO
Naast het rechtstreekse resultaat uit AdSense kan deze adverteermethode ook gebruikt worden voor zoekmachine optimalisatie. Door middel van AdSense kunnen winstgevende linkpartners gevonden worden. Arno Peters beschreef reeds het belang van het vinden van linkpartners voor de optimalisatie van de natuurlijke zoekresultaten en voor het resultaat van een webshop. AdSense kan veel inzicht geven doordat de advertenties op veel verschillende pagina's vertoond worden. Door de resultaten per pagina in kaart te brengen kan worden besloten wat potentieel interessante linkpartners kunnen zijn. Met deze websites kan contact opgenomen worden met het verzoek een link te plaatsen. Het plaatsen van een link op de betreffende websites kan voor meer direct verkeer zorgen en eventueel ook tot een betere positionering in de natuurlijke zoekresultaten leiden.
AdSense testen
Afhankelijk van de aangeboden producten kan het zeker de moeite zijn om met AdSense te testen, al is het maar om relevante linkpartners te vinden. Het is aan te bevelen om een test met AdSense zorgvuldig op te zetten in een aparte campagne. Daarbij zouden de verschillende onderdelen in de campagne afzonderlijk op hun ROI beoordeeld moeten worden om de bijdrage aan de campagne te bepalen. Zelfs als maar de helft van de advertentiegroepen een positieve bijdrage aan het resultaat leveren, kan het de moeite waard zijn om met AdSense door te gaan. Maar dan alleen met de winstgevende onderdelen.
Dit artikel gaat voorbij aan het feit dat als iemand op een AdSense advertentie drukt, ze gelijk van Uw site af zijn. Tevens kan Google zonder daarvoor verantwoording af te leggen, Uw AdSense account opzeggen en Uw reeds verdiende geld in beslag nemen als zij, om wat voor duistere en onbegrijpelijke reden, vinden dat er click fraude is gepleegd. Dit is niet alleen bij ons, maar bij velen met ons gebeurd. http://www.MercadoSite.com
Dit artikel gaat over de mogelijkheden die AdSense biedt voor adverteerders om meer omzet te realiseren met hun webshop door de verkoop van meer producten. Dit artikel gaat dus niet over de mogelijkheid van het plaatsen van AdSense advertenties bij de webshop zelf om te verdienen aan de advertentieopbrengsten die daaruit voort kunnen komen.
@Giel Als het over de mogelijkheden voor de adverteerder gaat moet je niet spreken over adsense maar adwords. Simpel adwords is voor adverteren (zowel zoek als inhoudsnetwerk) en adsense is voor het plaatsen van advertenties. Dus niet schrijven wat adsense kan betekenen maar wat adwords (nog meer) kan betekenen.
@Wim Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het over de advertenties in het inhoudsnetwerk van Google, dit is inderdaad onder deel van Google AdWords. Om de verwarring te voorkomen was het inderdaad beter geweest om over de advertenties in het inhoudsnetwerk van Google te schrijven. Dit is echter nogal een mond vol, vandaar dat de naam AdSense ook voor adverteerders en niet alleen voor publishers wordt gebruikt. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn.
Misschien mag ik 't niet hardop roepen, misschien heb ik 't -als leek- zelf helemaal mis (in dat geval bij voorbaat sorry), maar toch beweer ik op basis van ervaring en een gewoon boerenverstand het volgende: dat hele betaalde Google gedoe vind ik ondoozichtig, duur en het geeft een onzettend laag rendement. Ik zeg: Google - dat zijn gewoon advertentieverkopers. Zou u uw dagblad vertrouwen als men u zei: "u moet elke dag adverteren op de voorpagina. Oh wacht ff, u moet nu ook elke dag op pagina 2 adverteren, want de concurrentie gaat dat vast ook doen". Daar komt nog bij, dat ondanks het feit dat we het bij Google over TECHNOLOGIE anno 2008 hebben, de hele advertentie-rimram vergeleken met 'print' hopeloos ondoorzichting en ingewikkeld is. Stel je voor dat als je in print adverteert, dat je dan een hele afdeling moet hebben om voortdurend teksten aan te passen, kranten bij te drukken om het bereik groter te maken etc. Wat Googgle namelijk zegt is: "ja, u moet zelf wel permanent aan de knoppen zitten, anders werkt het niet". Kleren van de keizer noem ik dat!! M.a.w.: betaald adverteren bij Google? Mijn ervaring is: print (of gericht banneren, zelf contact opnemen met de site van keuze) is meestal eenvoudiger, transparanter en effectiever. En het is in tegenstelling tot AdWords ook geen hocuspocus voor whizzkids, maar een heus marketingtool voor salesmensen.
hahaha die Martin. Nee, je hebt er geen verstand van. 'Print is eenvoudiger, transparanter en effectiever'. yeah right. schieten met hagel ook. Kom, laat in 'ns met mijn webwinkel (ik noem maar wat) damestruitjes.nl in de Volkskrant adverteren. Kost bijna niets en levert me echt veel op!
@Martin: Natuurlijk is Google een advertentiebedrijf. En ja, de tips die Google geeft m.b.t. Adwords leiden ook regelmatig tot meer omzet voor hen, en niet per definitie tot meer rentabiliteit voor de adverteerder.
M�¡�¡r, zonder adwords zou een groot gedeelte van onze webwinkel klanten niet kunnen bestaan. Uit ervaring blijkt dat Adwords één van de meest rendabele advertentievormen is voor webwinkels.
Dat geldt niet alleen voor de kleine webwinkels. Mijn klant KPN zou zonder adwords veel minder mobieltjes afzetten!
Oke, oke, ik druk me misschien wat ongenuanceerd uit, daar ben ik goed in. En brengt ook discussie op gang. Het gaat me er niet om dat iedereen in print moet gaan adverteren voor damestruitjes. Ik betoog (althans: probeer) dat Google net een casino is: de bank wint altijd. Maar meer nog verbaas ik me over de alom tegenwoordige adoratie voor een bedrijf dat min of meer een monopolie in handen heeft. En dat niet alleen als het gaat om de advertentiemarkt, maar vooral als het gaat om de terugkoppeling van de effecten. Daarom die vergelijking met de printmarkt: ondenkbaar dat een dagblad zelf de bereiksmetingen zou onderzoeken, ondenkbaar dat de marketeers dat zouden geloven. Maar kennelijk valt elke marketeer in katzwijm als de naam Google genoemd wordt, en vergeet-ie terstond alles wat-ie geleerd heeft over objctief (!)meten=weten. Enfin, dit lijkt me een mooi onderwerp om zelf eens over verder te bloggen. Waarbij het onderwerp niet is: wat zijn ze geweldig (wat dat weten we wel), maar: wat zijn ze machtig geworden (en is dat wat we willen).
Nou, Martin, ik ben benieuwd naar je blogs. Maar dat iedere marketeer in katzwijm valt bij het wordt Google is onzin. Iedereen weet dat Google (te) machtig is, dat het een tweede Microsoft is geworden. Dat is niet bepaald een unieke gedachtengang van jou. Maar een marketeer gaat niet zeggen: "ik doe niets met Google hoor, want die worden mij te machtig". een marketeer wil klanten namelijk.
En dat is nou precies het probleem: we scheppen ons eigen monster van Frankenstein. Maar gelukkig hebben we Smit-Kroes, 'ns kijken of ik haar kan wakker maken.
Een monster van Frankenstein is Google al. Als iemand de bewijzen wilt hebben dat Google misbruik van hun machtspositie maakt, dan zijn we graags8 bereidt deze te verstrekken. http://www.MercadoSite.com