Twinkle | Digital Commerce

Meer omzet realiseren met AdSense

2017-05-26
  • 3:26
Wilt u meer verkopen realiseren met uw webshop, maar is het aantal zoekopdrachten naar uw producten een beperking? Test met AdSense. AdSense is de naam voor het adverteren in het inhoudsnetwerk van Google. De enige manier om erachter te komen hoe nuttig AdSense is voor uw webshop is door het in te zetten en de resultaten te evalueren. Google heeft het testen van AdSense te eenvoudig gemaakt; door slechts één vinkje in een bestaande op zoekopdrachten gerichte AdWords (het advertentieprogramma van Google) campagne worden de advertenties ook in het inhoudsnetwerk van Google vertoond. Het nadeel hiervan is dat de flexibiliteit van de AdSense campagne is dan wel erg beperkt is. Beter is het om AdSense te behandelen als een aparte adverteermethode in een aparte campagne.
 
AdSense in een aparte campagne
Door een aparte campagne voor AdSense aan te maken kan controle worden gehouden over de budgetverdeling tussen AdWords en AdSense. En kunnen ook de taal, geografische en advertentieplanning instellingen afzonderlijk geregeld worden.
De advertentieteksten en zoektermen die in de AdWords campagne gebruikt worden, hoeven niet optimaal te zijn voor een AdSense campagne.
Vergeet niet dat AdSense veel meer een push-karakter heeft; de internetter is niet zo actief opzoek naar informatie als bij een zoekmachine. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden bij het schrijven van advertentieteksten voor AdSense. Ook bij het inrichten van de structuur van de advertentiegroepen kan rekening gehouden worden met de plaatsing op websites. Voor de efficiëntie van de campagne is dit van belang, want ook bij AdSense geldt dat advertenties met een hoge CTR (click through rate) een lagere CPC (cost per click) hoeven te betalen voor een zelfde positie.
 
AdSense instellen
De mogelijkheden om bij AdSense controle uit te oefenen over de plaatsing van de advertentieteksten zijn vrij uitgebreid. Zo is het mogelijk om bepaalde sites op voorhand al uit te sluiten. Ook is het mogelijk om bepaalde categorieën en paginatypen uit te sluiten. Op deze manier kan vanaf het begin van een campagne de kwaliteit worden gewaarborgd en kan het risico op ongewenste vertoningen worden beperkt.
Voordat een campagne begint kan er ook voor worden gekozen om met een inhoudsbod te werken, in de plaats van met een bod per zoekterm. Dit is zeker aan te raden want door met het inhoudsbod te werken is het makkelijker en sneller om een biedstrategie voor AdSense te volgen. Daarnaast bestaat er voor het inhoudsbod geen minimale CPC, die een gunstige ROI kan dwarsbomen.
 
AdSense optimaliseren
Belangrijk voor een goed resultaat uit AdSense is het meten van de resultaten. Het is van belang de afzonderlijke onderdelen van een campagne door te meten. Hierbij valt te denken aan de resultaten per advertentiegroep, per advertentietekst en per webpagina waarop de advertenties vertoond worden. Door per onderdeel de ROI in kaart te brengen zal duidelijk worden welke onderdelen een positieve bijdrage leveren en welke juist niet. Met deze informatie kan de campagne verder geoptimaliseerd worden. Dit kan zijn door onderdelen aan te passen, maar wellicht ook door bepaalde onderdelen te onderbreken. Het inhoudsbod kan per advertentiegroep worden aangepast. Met het doormeten van de resultaten kan per advertentiegroep bepaald worden hoeveel er maximaal voor één bezoeker betaald mag worden. Doordat er geen minimale CPC is kan het inhoudsbod verlaagd worden tot 0,01. Door het verlagen van het inhoudsbod zal het aantal vertoningen en daarmee het aantal potentiële verkopen wel afnemen.
 
AdSense en SEO
Naast het rechtstreekse resultaat uit AdSense kan deze adverteermethode ook gebruikt worden voor zoekmachine optimalisatie. Door middel van AdSense kunnen winstgevende linkpartners gevonden worden. Arno Peters beschreef reeds het belang van het vinden van linkpartners voor de optimalisatie van de natuurlijke zoekresultaten en voor het resultaat van een webshop. AdSense kan veel inzicht geven doordat de advertenties op veel verschillende pagina's vertoond worden. Door de resultaten per pagina in kaart te brengen kan worden besloten wat potentieel interessante linkpartners kunnen zijn. Met deze websites kan contact opgenomen worden met het verzoek een link te plaatsen. Het plaatsen van een link op de betreffende websites kan voor meer direct verkeer zorgen en eventueel ook tot een betere positionering in de natuurlijke zoekresultaten leiden.
 
AdSense testen
Afhankelijk van de aangeboden producten kan het zeker de moeite zijn om met AdSense te testen, al is het maar om relevante linkpartners te vinden. Het is aan te bevelen om een test met AdSense zorgvuldig op te zetten in een aparte campagne. Daarbij zouden de verschillende onderdelen in de campagne afzonderlijk op hun ROI beoordeeld moeten worden om de bijdrage aan de campagne te bepalen. Zelfs als maar de helft van de advertentiegroepen een positieve bijdrage aan het resultaat leveren, kan het de moeite waard zijn om met AdSense door te gaan. Maar dan alleen met de winstgevende onderdelen.