Nog een kleine week, en dan hijsen zo’n 600 mensen zich in galakleding om naar de uitreiking van de Thuiswinkel Awards te gaan. Over de publieksprijzen valt nog weinig te zeggen; de consument kan tot een dag van te voren stemmen. Nu al zijn er 800.000 stemmen geteld; je kunt dus in ieder geval zeggen dat het leeft. Over de vakprijzen mág ik niets zeggen. Behalve dat het ook dit jaar weer een ontzettend leuke en eervolle klus was om de inzenders te beoordelen. Er lopen veel creatieve ondernemers rond in webwinkelland.
In België hebben ze BeCommerce die de belangen van de webwinkeliers behartigt en sinds drie jaar ook de BeCommerce Awards. Afgelopen woensdag was de uitreiking in Brussel en ik was erbij. Bronzen, zilveren en gouden vakprijzen voor starters, gevorderde webwinkels en voor online b2b-initiatieven. Met zoveel glanzend metaal verwacht je een gloedvolle avond. Niets was minder waar. De ambiance was niet om over naar huis te schrijven. Werden we in de voorgaande jaren nog ontvangen in exclusieve Brusselse etablissementen, dit keer was een zaaltje op de beursvloer van Ondernemen 2008, waar ook de eerste Belgium E-Business Expo een hoekje had, het decor van de uitreikingen. Zonder veel omhaal kregen de winnaars de oorkondes in de handen gedrukt. Daarna konden we op een ander deel van de beursvloer dineren. Geen feest en – nog erger – geen emotie. Ik heb de websites van de winnaars bezocht en niet één heeft vol trots een dikke banner draaien die de consument wijst op de behaalde winst. Zelfs de organiserende partijen - BeCommerce en Inside - maakt er geen woorden aan vuil. Wat is er aan de hand in België? Waarom is er geen trots?
Hugo is dood. Belgie heeft verdriet.
nja.. het Verdriet van Belgie huh
Kijk, iets wat georganiseerd wordt door mensen die pretenderen iets van de ecommerce wereld in Belgie te kennen daarnaast een hoog elitair groepje is, dan kan het nooit wat worden. Op hun eigen website staan vandaag de winnaars nog niet vermeld. En van de winnaars zijn sommigen founding members, dus ons kent ons. Ik heb de laatste tijd wat te maken gehad met deze club en het is jammer, maar ze adverteren ook met de slogan: Only profesionals ! Zelf is het helaas een bende amateurs met misschien goede bedoelingen. Maar vorig jaar hebben ze voor de hele ecommerce in Belgie totaal niets maar dan ook niets betekend. Deze mensen komen uit de marketing wereld maar dit staat niet garant voor enige relevante kennis over het internet in Belgie. Momenteel worden er twee ecommerce labels aangeboden in Belgie: Becommerce en het Unizo E-commerce label. Een vereniging van en voor ondernemers. Sinds kort (februarie) heb ik ook het label van Unizo, en dat heeft voor mij meer publiciteit opgebracht dan Google Adwords. Deze Unizo speciaal voor ondernemers. Meer info moet je maar lezen op hun website unizo.be
Mike Verdugt Amerone bvba
Op Neckermann.com staat toch "trots" de melding dat ze brons behaald hebben :?
@Het Unizo label is dat niet voor de 'kleine' zelfstandige ondernemers ?