Twinkle | Digital Commerce

(Iets) Minder afhankelijk van Google worden?

2017-05-26
  • 2:14

Word jij als webwinkelier ook zo gek van de macht van Google? Het marktaandeel van Google in Nederland is extreem hoog, en als webwinkelier ben je er vreselijk afhankelijk van. Het leven van menig webwinkelier wordt tegenwoordig grotendeels bepaald door de grillen van Google.

Omdat iedereen zo afhankelijk van Google is, is de concurrentie zowel op het vlak van zoekmachineoptimalisatie als op het gebied van Google Adwords biedingen moordend. Natuurlijk kan je er voor zorgen dat je goed gevonden wordt op hele specifieke termen als ‘Porsche autoverzekering’. Op weinig specifieke, maar veel gezochte zoektermen als ‘hotel barcelona’ wordt het echter steeds lastiger. Google-stress begint een veel voorkomende klacht bij webwinkeliers te worden. Webwinkeliers met dit syndroom raad ik eens aan weer te ontspannen en met een iets bredere blik weer naar het wereld wijde web te kijken.

Terwijl Google steeds belangrijker wordt in ons leven, heeft het natuurlijk ook wel wat onvolkomenheden. Een voorbeeld? Heb je wel eens een apart en origineel t-shirt via Google gezocht, zonder dat je vooraf precies wist wat je wilde? En? Bevielen die tekstresultaten?

Een specifieke t-shirt portal als Rumplo helpt je dan een stuk beter. Onafhankelijke t-shirt ontwerpers en t-shirt webshops kunnen daar hun t-shirts promoten. Maar ook tee-addicts kunnen hun favoriete t-shirts posten.

Als t-shirt-consument kan je op basis van kleur, tags, ontwerper en dat soort zaken zoeken en je krijgt direct het resultaat in beeld. Ook kan je een RSS-feed gebruiken om op de hoogte te blijven van alle nieuwe t-shirts van een specifieke ontwerper of met een specifieke tag. Tja, in het geval van t-shirts kopen, zegt één beeld natuurlijk veel meer dan duizend woorden.

Op dit moment vraagt Rumplo nog geen geld aan t-shirtverkopers. Je zou dus wel gek zijn als je je t-shirts uit je webwinkel niet even post. Springwise verwacht dat Rumplo later geld gaat verdienen aan advertenties. Je kunt het dus zien als een héle kleine concurrent van Google, in een héle specifieke niche. Zeker weten dat Google helemaal niet wakker ligt van Rumplo. Maar het is heerlijk voor jou als t-shirt webwinkelier dat je nog een alternatief promotiekanaal kunt vinden!

Okay, je verkoopt geen t-shirts. Een ander voorbeeld dan? Verkoop je wijn?

Stel je de consument voor die op zoek is naar een goede verrassende fles. Die consument weet wellicht wel wat ‘ie lekker vindt, maar wil eens wat anders. Waar is zo’n consument nou beter af? Bij Google? Of bij sites als Vinoo, Corkd of Vinorati?

Kortom, wees er van bewust dat Google niet het enige promotiekanaal is én zoek naar alternatieven in jouw branche.

Ben je dan na een tijdje volledig af van Google? Natuurlijk niet! Je zou een flink deel van je potentiële omzet laten liggen. Daarnaast worden sites als Rumplo en Vinoo natuurlijk ook gevonden via Google.

Maar bedenk dat die links op die specifieke niche engines en nicheportals ook goed zijn voor je linkpopulariteit. En dat zorgt natuurlijk voor een betere vindbaarheid op Google!