Twinkle | Digital Commerce

Social shopping: de mobiele virtuele wijnkelder 2.0

2017-05-26
  • 4:29

Meer omzet via combi toetsingen en betaalmethodes

Na Cork'd en Amerika en Vinorati in Frankrijk heeft ook Nederland nu een eigen online-wijncommunity: op Vinoo.nl vinden wijnliefhebbers elkaar en samen delen ze ervaringen en beoordelen ze wijnen. De initiatiefnemers Aldo Wink en Reinier Ladan zijn zeer ambitieus: 'Binnen een jaar willen we 15.000 members hebben.' Maar het allerbelangrijkst wordt dit jaar het mobiele internet. 'Daar hebben we onze homepage volledig op ingericht.'

Tekst: Erwin  van der Bij

'De behoefte aan een social online-wijncommunity in Nederland is groot', zegt Aldo Wink, bedenker van Vinoo.nl. 'Steeds meer wijnliefhebbers willen hun hobby ook op internet uitdragen en veel consumenten zijn op zoek naar lekkere wijnen.' Hij vertelt het wijncommunity-idee ruim een jaar in zijn hoofd te hebben gehad. Niet veel later ontmoette hij Reinier Ladan en samen hebben ze Vinoo.nl daadwerkelijk op poten gezet.

Uitwerking
Winks inspiratiebron was muzieksite Last.fm, maar hij deed zijn idee ook voor een groot deel op bij De Nederlandse Wijnbeurs, waar hij vorig jaar als ad-interim e-commerce manager actief was. 'Die van oorsprong dm-organisatie moest worden omgeturnd naar een e-commerce organisatie en dat vergt een andere klantbenadering, of beter gezegd klantverwachting. Veel features zoals die nu in Vinoo zijn opgenomen, zijn dan ook aanwezig bij de Wijnbeurssite. Ik was echt verbaasd toen ik tijdens de inventarisatie voor Vinoo nog meer wijnwebwinkeliers (lees kader) vond, die inzien dat social shopping, recensies voor de wijnmarkt, superbelangrijk is.' Bij de aanschaf van wijn speelt de sociale context (tips van vrienden en familie) ook een belangrijkere rol dan bijvoorbeeld reclame.

Een kleine rekensom: in 2006 werd er voor iets meer dan een miljard euro omgezet in wijnen, waarvan 80 procent door supermarkten en 20 procent door drankhandels. In datzelfde jaar werd er voor vijf miljoen euro door wijnwebwinkels omgezet en zoals het er nu naar uitziet is die omzet dit jaar verdubbeld. Wink: 'Dan spreek je dus over 1 procent. En dat percentage wordt de komende jaren alleen maar hoger, als de wijnwebwinkels zich nog meer gaan richten op de web 2.0-mogelijkheden. Wij willen wijnwebwinkels helpen om de consument door het check-out proces te loodsen, daar waar bij de webwinkels zelf nog veel afhaakmomenten plaats-vinden. Als de consument op ons platform heeft gezocht en een wijn heeft gevonden, dan komt hij met één klik op de juiste landingspagina van de betreffende webwinkelier en is de afhaakmogelijkheid nihil.'

Volledig mobiel
De van oorsprong oubollige wijn-markt was in eerste instantie nog-al sceptisch tegenover de wijn-web-winkelinitiatieven, geeft Wink aan. 'Maar ze zien nu wel dat het ouderwetse wijnbolwerk op dit moment door de consument wordt geslecht, dus ze moeten wel mee. Wij willen de wijnmarkt viraal laten groeien. Dat doen we niet door zwaar advertenties te gaan inzetten, maar via Hyves- en Facebook-achtige principes.'

Maar het allerbelangrijkst wordt in 2008 het mobiele internet, zegt Wink stellig: 'Dat wordt volgens mij nog belangrijker dan het gewone internet en 2008 wordt daarin "het jaar van de doorbraak". Niet voor niets hebben we onze homepage ingericht voor de Apple iPhone. Dat komt op internet wellicht wat blokkerig over, maar op het mobiele internet is de site op die manier, door precies dezelfde look & feel en design, wel heel herkenbaar.

'Wij willen wijn-webwinkels helpen om de consument door het check-out proces te loodsen'

Doelstelling
'Wat we uiteindelijk willen bereiken? We hebben helemaal geen idee wat we nu precies willen bereiken. We zien wel dat soortgelijke initiatieven in het buitenland zijn aangeslagen, maar Nederland is en blijft een typische markt. Met z'n hoge bandbreedte aan de ene kant, maar aan de andere kant mensen die heel dicht op elkaar wonen en nogal eens de mentaliteit hebben van "we zullen wel zien". Dat zeggen wij dus ook: we zullen wel zien. Maar we hebben onszelf wel één concreet doel gesteld: namelijk dat we binnen een jaar 15.000 members willen hebben.'


Delafranconi.nl: hoop op objectieve categorisatie
Willem Wijnen van Delafranconi.nl, één van de 'launching partners' van Vinoo.nl, waardeert het aanstekelijke enthousiasme van de initiatiefnemers en is verwachtingsvol: 'Vinoo geeft interactief inhoudelijke meerwaarde en probeert - net als wij - de dialoog met wijnliefhebbers aan te gaan, zonder incrowd en ons-kent-ons focus - en dat is verfrissend in de wijnwereld.' Hij plaatst wel een kanttekening: 'De scores die consumenten aan wijnen kunnen geven zijn wel wat hard. Het wijnlandschap is namelijk nogal gevarieerd. Zijn alleen de grootste (en duurste) wijnen topscores waard? Nee. Dus als iemand een supermarktslobber de maximale honderd punten geeft, dan is dat misschien wel zijn of haar waarheid, maar weinig informatief voor anderen.' Wijnen hoopt dat er enige objectieve categorisatie zal plaatsvinden op Vinoo.nl, zodat de relativiteit van scores inzichtelijk blijft en dus echt waardevol. 'Een soort open, vrij geleid systeem, zoals muzieksite Pandora.com. Maar ik meen dat Vinoo continu "open" wil ontwikkelen, dus dat is prima.'



Hoe werkt Vinoo.nl?
Op Vinoo.nl kunnen wijnliefhebbers beoordelingen en recensies van wijnen delen. Hiermee is de online-wijncommunity Vinoo.nl een sprekend voorbeeld van web 2.0, waar samen bouwen en delen voorop staat, aldus initiatiefnemer Aldo Wink. Vinoo.nl geeft gebruikers een persoonlijke profielpagina, virtuele wijnkelder en wensenlijstje. Ze kunnen tips uitwisselen en recensies plaatsen. Elke recensent voegt ook een aantal smaak- en dinertags (kernwoorden) toe aan de beoordeelde wijn. Zo kunnen er vanuit smaakoptiek en eten passende wijnsuggesties worden gepresenteerd. Smaakverwanten zijn ook zichtbaar. Bij elke wijn staat exact vermeld waar deze te koop is; bezoekers kunnen zo direct doorklikken naar de betreffende winkel en bestellen. De wijnwebwinkels spelen puur de rol van affiliatepartner:
zij plaatsen hun assortiment op de site en betalen daarvoor een fee tussen de 250 en 500 euro per jaar. Vinoo.nl werkt samen met een aantal 'launching partners': Wijnbeurs.nl, Villavino.nl, Buyyourwine.nl, Delicasa.nl, Beleefwijn.nu, Delafranconi.nl, Puurenpassie.nl en Olioliva.nl.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1 2008