Twinkle | Digital Commerce

Elk bedrijf een community?

2017-05-26
  • 1:11

Ik heb enige tijd geleden een presentatie (pdf) gegeven op Marketing Live over de vraag of bedrijven de ambitie moesten hebben om zelf een community te ontwikkelen. Wat mij betreft geldt voor het overgrote deel van de bedrijven dat ze zich maar beter kunnen aansluiten bij een bestaande community dan er zelf een te ontwikkelen. De meeste bedrijven zijn daar niet interessant genoeg voor in vergelijking met de alterantieven die hun doelgroep nu al op internet hebben. Alleen heroische merken, of bedrijven met een high interest product komen ervoor in aanmerking (even kort door de bocht).

Grappig is dat Jeremiah Owyang, een analist van Forrester, exact dezelfde vraag stelde aan zijn lezers stelde. De zeer lezenswaardige discussie is te volgen op Facebook. Je moet wel lid zijn van Facebook om deze discussie te lezen.
De moraal van veel antwoorden: sluit je eerst aan bij bestaande communities en ontwikkel daarna, eventueel pas je eigen community.

While some brands will have success creating their own social networks (especially those who already have loyal customers who freely act as fans and evangelists), most will probably not have the ability to draw customers to them without some effort.
It makes more sense to go where your customers and potential customers already are, than to try and convince them to come to your new network. If you go where they already are, you’re making it easier for them to converse with you, as they aren’t required to do the work of setting up an account on your network. Instead, you’re going theirs.