Twinkle | Digital Commerce

Zomoto wil online automarkt transparant maken

2017-05-26
170130
  • [nieuws]
  • 2:08

Twee voormalige medewerkers van de huizensite Funda willen met hun nieuwe autosite Zomoto de automarkt op internet transparanter maken. Bezoekers kunnen waarschijnlijk volgend jaar via de site een nieuwe auto samenstellen en aanschaffen.

'We waren begin dit jaar beide zelf op zoek naar een auto en toen dachten we dat het zo raar is dat je op bestaande autosites alleen kan zoeken als je eerst een merk selecteert. Je kan bijvoorbeeld niet zomaar naar een cabrio zoeken als je geen merk invoert.'

Op de nieuwe autosite werkt dat anders. De Zomoto-initiatiefnemers Marque Joosten en Marijn Pijnenborg streven ernaar om alle internetadvertenties met occasions in Nederland doorzoekbaar te maken. In Nederland worden jaarlijks naar schatting twee miljoen occasions verkocht. Daarvan zijn er nu ongeveer 400.000 door Zomoto geïndexeerd. Om de aangeboden tweedehands auto's op internet te verzamelen, doorzoekt Zomoto enkele grote autosites zoals AutoTrack, Auto Trader, AutoTelegraaf, AutoScout24, Autokopen en Marktplaats.

Marque Joosten is niet bang dat deze sites zullen protesteren tegen het gebruik van hun content. 'We stelen namelijk geen bezoekers van ze, integendeel. We bezorgen die sites juist extra bezoekers.' Wie op een autoadvertentie op Zomoto klikt, wordt doorgestuurd naar de originele pagina waar de advertentie te vinden is.

Zomotex

Wat Zomoto toevoegt aan de verzameling van occasions, is Zomotex. Dit is een berekening van de dagwaarde van de auto, plus een overzicht van wat de auto kost aan afschrijvingen, verzekering, onderhoud en benzine. 'We willen de gebruiker meer inzicht geven in de kosten van een bepaalde auto want de maandlasten wordt door ongeveer 70 procent van de autobezitters te laag ingeschat', zo vertelt Marque Joosten.

'Met Zomotex kunnen gebruikers inzicht krijgen in de kosten en de beste deal zoeken. Het stelt gebruikers in staat om de dagwaarde van een auto te vergelijken met de vraagprijs op internet', aldus Pijnenborg.

Zomoto denkt de eigen kosten voorlopig te compenseren met inkomsten van banners op de site en smart sponsoring (bijvoorbeeld door top listings te kopen). 'Omzet maken is niet ons belangrijkste doel, we concentreren ons meer op bezoekersaantallen', aldus Joosten. Binnen een jaar wil Joosten ongeveer een half miljoen bezoekers per maand hebben.

Toekomst

De site is vandaag als bèta geïntroduceerd. Volgend zal de site uit zijn bètafase worden gehaald en zal het aantal functies op de site nog worden uitgebreid en aangevuld. 'Waar we bijvoorbeeld mee bezig zijn, is het aanbieden van nieuwe auto's', vertelt Pijnenborg.

'De bedoeling is dat bezoekers volgend jaar een auto helemaal naar wens kunnen samenstellen en nieuw kunnen bestellen. Wij melden dan hoe lang de wachttijd is en bezorgen de auto uiteindelijk bij de klant voor de deur.' Overigens moet Zomoto daarvoor nog wel overeenkomsten sluiten met importeurs.