Twinkle | Digital Commerce

The one-product shop

2017-05-26
  • 2:07

Af en toe krijg ik de vraag: "Hoe weet ik of onze shop een succes wordt?"

Intussen weet ik dat daarvoor een paar gouden regels bestaan. Het is daarmee zelfs redelijk goed te voorspellen.

De drie belangrijkste ingrediënten zijn: ondernemerschap, PR & marketing en de keuze van het productassortiment. In die volgorde. En de shop zelf dan? Nee, de professionaliteit of de 'looks' spelen in the end niet zo'n belangrijke rol. En 'prijs' meestal ook niet.

Ik zeg altijd: "Denk maar aan een hangmat." Dit is een ding dat je niet zomaar even om hoek haalt. En toch willen redelijk veel mensen zo'n ding hebben. Een echte, een goede. Uit Costa Rica of zo. Dan is voor al die mensen een shop een uitkomst. Een specialistische shop. Geen mooie, als de productdeskundigheid er maar van afstraalt. En gewoon een mailtje sturen met "Ik wil die of die hangmat" en dan een rekening per post krijgen is oké. Want als consumenten dat ene product echt willen - dan is alle verdere hi tech poespas ondergeschikt. 

Een goed voorbeeld van een succesvolle shop is www.lightupyourworld.nl. De shop bestaat eigenlijk nog niet eens, maar dank zij goed ondernemerschap, een gaaf product en een uitstekende PR & marketing is 't nu al een hit.

Ten eerste is het product helemaal zelf bedacht en gemaakt. Top design, perfecte uitvoering. Dat levert die belangrijke USP op: niet om de hoek te krijgen. En het product krijgt daardoor iets exclusiefs. Door ook nog eens te melden dat de oplage beperkt is, denkt de doelgroep: "Ik moet er snel bij zijn". En omdat het exclusief is, is het dus ook niet te vergelijken qua prijs.

In de tweede plaats is van meet af aan een PR-campagne aan het product gekoppeld. Geen dure, maar wel doordacht. Er is dus niet achteraf gedacht: "Oh ja, er moet nog reclame gemaakt worden". Nee, de PR en marketing zijn met het product ontwikkeld, als onderdeel van dat product. Er is namelijk een goed doel in verweven: een deel van de aankoopprijs wordt aan dat doel overgemaakt. Product en prijs worden zo nog sympathieker en het levert veel gratis publiciteit op. Tenslotte is er geïnvesteerd in een paar zeer gerichte printadvertenties. Niet veel, maar wel precies op de designdoelgroep gericht.

En zie: nog voordat de shop officieel de lucht ingaat stromen er al honderden aanvragen binnen. Misschien wel omdat men bang is naast het product te grijpen, want de oplage is zoals gezegd beperkt. 

Zo werd een one-product shop geboren. Exclusief artikel voor een exclusieve doelgroep. Waardoor de marketing gefocust blijft. En de inkoop en logistiek overzichtelijk. Meer thematische one-product shops zullen volgen. En dat is voor elke starter veel slimmer dan één grote shop met tig producten.

Dus mocht u hangmatten willen verkopen: verkoop dan ook alléén hangmatten. En alleen de beste. Keep it simpel.