Af en toe krijg ik de vraag: "Hoe weet ik of onze shop een succes wordt?"
Intussen weet ik dat daarvoor een paar gouden regels bestaan. Het is daarmee zelfs redelijk goed te voorspellen.
De drie belangrijkste ingrediënten zijn: ondernemerschap, PR & marketing en de keuze van het productassortiment. In die volgorde. En de shop zelf dan? Nee, de professionaliteit of de 'looks' spelen in the end niet zo'n belangrijke rol. En 'prijs' meestal ook niet.
Ik zeg altijd: "Denk maar aan een hangmat." Dit is een ding dat je niet zomaar even om hoek haalt. En toch willen redelijk veel mensen zo'n ding hebben. Een echte, een goede. Uit Costa Rica of zo. Dan is voor al die mensen een shop een uitkomst. Een specialistische shop. Geen mooie, als de productdeskundigheid er maar van afstraalt. En gewoon een mailtje sturen met "Ik wil die of die hangmat" en dan een rekening per post krijgen is oké. Want als consumenten dat ene product echt willen - dan is alle verdere hi tech poespas ondergeschikt.
Een goed voorbeeld van een succesvolle shop is www.lightupyourworld.nl. De shop bestaat eigenlijk nog niet eens, maar dank zij goed ondernemerschap, een gaaf product en een uitstekende PR & marketing is 't nu al een hit.
Ten eerste is het product helemaal zelf bedacht en gemaakt. Top design, perfecte uitvoering. Dat levert die belangrijke USP op: niet om de hoek te krijgen. En het product krijgt daardoor iets exclusiefs. Door ook nog eens te melden dat de oplage beperkt is, denkt de doelgroep: "Ik moet er snel bij zijn". En omdat het exclusief is, is het dus ook niet te vergelijken qua prijs.
In de tweede plaats is van meet af aan een PR-campagne aan het product gekoppeld. Geen dure, maar wel doordacht. Er is dus niet achteraf gedacht: "Oh ja, er moet nog reclame gemaakt worden". Nee, de PR en marketing zijn met het product ontwikkeld, als onderdeel van dat product. Er is namelijk een goed doel in verweven: een deel van de aankoopprijs wordt aan dat doel overgemaakt. Product en prijs worden zo nog sympathieker en het levert veel gratis publiciteit op. Tenslotte is er geïnvesteerd in een paar zeer gerichte printadvertenties. Niet veel, maar wel precies op de designdoelgroep gericht.
En zie: nog voordat de shop officieel de lucht ingaat stromen er al honderden aanvragen binnen. Misschien wel omdat men bang is naast het product te grijpen, want de oplage is zoals gezegd beperkt.
Zo werd een one-product shop geboren. Exclusief artikel voor een exclusieve doelgroep. Waardoor de marketing gefocust blijft. En de inkoop en logistiek overzichtelijk. Meer thematische one-product shops zullen volgen. En dat is voor elke starter veel slimmer dan één grote shop met tig producten.
Dus mocht u hangmatten willen verkopen: verkoop dan ook alléén hangmatten. En alleen de beste. Keep it simpel.
Wat was die pr-campagne dan? (Behalve deze free publicity van jou ;-)) Ik had er nog nooit van gehoord. En ik vind het altijd een beetje jammer als er staat: 'Vanaf begin november is �The Enlightenment� te bestellen via deze site'. En dat het dan nu half november is en je nog steeds niet kunt bestellen.
Marieke, als jij het niet kent zal 't wel nix zijn dus? Deze shop, nog niet eens echt live (je kunt reserveren), heeft gratis PR gekregen in NRC, Adformatie, een paar woonbladen, tijdschrift van het goede doel zelf etc. etc. Tesamen goed voor een oplage van over de 300.000. Dat resulteerde in enkele honderden reserveringen. Ik wil alleen maar zeggen: zelfs zonder super hitech shop, maar wel met een creatief idee en een gerichte doelgroep kom je heel ver. Jij behoort niet tot die doelgroep, kennelijk.
Sorry, naam vergeten hieronder (Martin)
hé, no offense hoor. Ik was gewoon benieuwd wat die pr-campagne inhield. En als ik het niet ken is het juist meestal heel hip ;-)
Er bestaan ook shops met 1 product, maar dan voor 1 dag of week. Dus wisselen elke dag/week dat ene product. Een overzicht van die one product koopjes staat op http://www.webkoop.nl
Klopt Sander, dit die shops met een product voor een week, dat lijkt een trendje te worden. Ik vind 't wel leuk. Haakt een beetje aan bij van die rommelwinkels in de stad: "van de beurs gekocht".
De drie regels die je aanhaalt kan ik helemaal onderschrijven. Echter, het voorbeeld van éénproduct shops is nou niet echt geschikt voor een goede klantenbinding, maar meer voor de losse, impulsieve, aankopen. Dat kan een marketing strategie zijn. Maar dan moet je iedere keer bij de launch van iets nieuws weer die brede PR opzoeken, terwijl je als je een vaste klantenkring hebt, je kunt volstaan met een nieuwsbrief en vermeldingen op gerichte fora en dan doet het nieuws 'vanzelf' zijn werk... En hangmatten... die koop je één keer, wellicht later nog een voor je partner of als grappig cadeau...
Beste Henri, een one-productshop kan voor een aktie zijn, inderdaad. Maar dan nog: juist door die beperking hou je product en doelgroep 'bij elkaar', en daardoor is je PR & marketing lekker gefocust - dus niet 'breed' zoals jij schrijft. En focussen is goedkoop, je schiet niet met hagel. Ik weet dat jij een van de beste shops voor schaalmodel auto's hebt: tinytoycars. Je hebt ervoor gekozen om juist een heel erg breed aanbod te hebben. Dat moet ook wel, want jouw doelgroep zijn verzamelaars. Maar dit blogje was geschreven voor starters, die nog twijfelen over het 'wat'. En dan zeg ik: begin nou geen shop "Hier alles uit Costa Rica", maar doe nou eerst ff alleen die hangmatten.
Ik ben meer van het one-stop shop, waar je voor één doelgroep alles kan vinden. Dat is meer iets van de lange adem (ben nu sinds 2004 bezig) of je moet idd een leuk budget hebben voor een campagne. Voor de one-product shop zou ook een leuke guerilla actie goed kunnen werken, zoiets als de poeremetator. hmm, zal ik er nog een shopje bij doen??? Copy-paste en dan maar één groepje.... Alleen maar vaatwassers, alleen maar wasmachines, hmmmmmm Wat doe je vanavond? Even een shopje bouwen?
In jouw geval, Marloes, zou ik inderdaad copy-pasten. Als ik naar jouw shop kijk zie ik bijvoorbeeld speciale anti-allergene voedingssupplementen 'verstopt' zitten tussen 1000 andere gluten- en lactosevrije dingen. Je kunt dus voor die supplementen best je shop kopieren, al het andere eruit wippen, een aan die supplementenshop een aparte url hangen. Je hebt daarna dus simpelweg 1 Google- en doelgroepkans extra gekregen, met dezelfde overhead qua inkoop, logisitek etc.