Twinkle | Digital Commerce

'Online productoriëntatie bepaalt de aankoop'

2017-05-26
140105
  • [nieuws]
  • 1:27

muisVoordat Nederlandse internetgebruikers iets online of offline kopen, zoekt ongeveer driekwart van de mensen eerst informatie op internet op. De online oriëntatie blijkt voor meer dan 75 procent van de ondervraagden doorslaggevend te zijn in de keuze voor een product.

Tijdens het oriënteren maakt zeker de helft van de Nederlandse internetgebruikers kennis met aanbieders die ze voorheen nog niet kende. 'Winkeliers doen er goed aan om hun doelgroep online relevante informatie te bieden over producten, diensten en organisatie', dat beweren onderzoekers van mediabureau Checkit en RM Interactive in de twaalfde Search Engine Monitor. Voor het onderzoek zijn 1.045 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder ondervraagd.

Zoekmachines zijn voor de meeste internetgebruikers de belangrijkste manier om informatie over producten op te zoeken. Van de Nederlanders die voor de aanschaf van een product of dienst internet raadplegen, zoekt meer dan de helft online naar achtergrondinformatie. Iets minder dan de helft gebruikt internet om prijzen te vergelijken en ruim vier op de tien internetgebruikers vergelijkt producten met elkaar.

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat boeken,cd's en dvd's nog altijd de meest verkochte producten op internet zijn. Maar liefst 56 procent van de gekochte artikelen valt in deze categorie. Verder zijn kleding en vakanties populair (36 procent), gevolgd door elektronica (24 procent).

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt echter dat reizen en accommodaties het meeste worden verkocht (44 procent) op internet. De categorie soft- en hardware en elektronische benodigdheden volgen met 42 procent.