Ik ben vandaag in Londen voor de Internet Retailing Conference. Met meer interessante presentaties dan ik kan verslaan, maar ik doe mij best. Geen keynote-sprekers. Gewoon drie tracks: Maximising ROI, Multi-Channel Integration en Future Strategy. Dat zij de drie 'hoofd'onderwerpen. En neemt u mij alstublieft mijn typo's niet kwalijk. Op een rustig moment loop ik de teksten nog wel 'ns door.
Onderstaand verslag valt onder Maximising ROI.
User generated content: The Dixons Story
Presentatie van deVere Forster (ecommerce director of DSGi (Dixons.co.uk)) en Richard Anson (CEO van Reevoo)
Reevoo faciliteert user reviews voor online retailers als Dixons. De dienst is voortgekomen uit Active Hotels, een online hotelboekingssite dat is overgenomen door Priceline. Sinds Active Hotel gebruikmaakte van user reviews zag het de conversiepercentages verdubbelen. Reden dus om de reviews breder in te zetten. Dixons is een van de klanten van Reevoo. Na een snelle start op internet zag de retailer in consumentenelektronica eind 2004 de groei van de online populatie afvlakken. Er waren dus andere manieren nodig om meer sales te halen uit de bestaande klantgroepen. Recensies van consumenten leek hun een van de manieren om dit aan te pakken.
De uitdagingen:
- Onpartijdigheid kunnen verzekeren
- Merken beschermen
- Negatieve recensies
- Misbruik van de recensies (bijv. door merken of retailers) en spam
- Het productaanbod in de breedte en diepte coveren
- Ontwikkelingskosten
Met Reevoo kon Dixons al deze uitdagingen aan. Reevoo verzamelde 120.000.000 zogenoemde ReevooMarks (reviews) in 191 categorieën en zet die door naar hun klanten (online-retailers). Wanneer een review goed is – met een cijfer tussen 7 en 10 – verdubbelt de verkoop. Bij een slechte review (1-4) halveert de verkoop van het artikel. Consumenten gebruiken de reviews niet alleen om te bepalen wat ze wel kopen, maar ook wat ze niet kopen. Overigens komt het vaak voor dat wanneer een consument besluit om een bepaald artikel niet te kopen vanwege de slechte reviews, hij alsnog een ander product koopt.
De voordelen om de reviews via een onafhankelijke site te laten open zijn dat de consumenten zien dat het onafhankelijk is en dat de retailer niet in problemen kan komen met een merk of producent (bij negatieve reviews).
In het begin – 2005 – plaatste Dixons de recensies onder een apart tabblad. Dat bleek niet echt te werken. Sinds 2007 zijn ze direct bij de producten te zien en kunnen lezers ook aangeven of ze ‘m waardevol vinden of niet. Het is duidelijk dat de review door Reevoo wordt getoond (logo). Sinds kort verschijnt de recensie in een zogeheten ‘light box’. Een pop-up die oplicht tegen een donker wordende achtergrond (de Dixons-site). Nog duidelijker is nu dat het om een ReevooMark gaat, zonder dat de consument de site van Dixons verlaat.
Dixons heeft nu reviews bij 1745 producten en zag het afgelopen jaar de omzet verdriedubbelen. Zes procent van de klanten klikte op een review. Eerlijk gezegd lijkt me dat wat weinig. Hebben jullie daar ideeën over?
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Internet Retailing Event: User Generated Content
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.