Twinkle | Digital Commerce

Consument wantrouwt 'onafhankelijke' beoordeling

2017-05-26
200131
  • [nieuws]
  • 1:28

conversieSteeds meer consumenten wantrouwen achtergelaten beoordelingen. Vooral invloedrijke consumenten €” 'beïnvloeders' die vrienden en familie over producten en diensten adviseren €” zijn steeds sceptischer, zo blijkt uit onderzoek van PR-bureau Burson-Marsteller.

Consumenten lezen graag wat anderen vinden van een product, bedrijf of restaurant. Op veel sites kun je daarom een beoordeling achterlaten. Helaas is dit systeem niet waterdicht, want reacties zijn vaak anoniem. Bedrijven maken daar misbruik van. Van de 1.000 ondervraagde online consumenten noemt 30% de bedrijfsreacties een probleem. Dat is 10% meer dan in 2001.

Verdenkingen leiden tot twijfel
Van de ondervraagden gaf 57% aan minder snel iets te kopen bij twijfels over de echtheid van een positieve review. 'Er heerst wantrouwen op het web. Bij openbare discussies over commerciële zaken gaat men al uit van een 'spion' in de discussie; iemand in dienst van het bedrijf', aldus Ame Wadler, CSO van Burson-Marsteller.

Openheid is belangrijk
'Bedrijven moeten eerlijk zijn', zegt Wadler. 'Je kunt reageren op een forum, maar wees open over wie je bent. Bedrijven die dat doen worden veel beter gewaardeerd.' Voorbeelden van hoe het niet moet zijn er genoeg. Zo werd Wal-Mart hevig bekritiseerd voor het opzetten van een nep-weblog. Ook Microsoft kreeg veel kritiek over zich heen toen het bedrijf gratis laptops naar bloggers stuurde. Dat werd door veel internetters gezien als omkoping.

'Beïnvloeders' praten met meer mensen
Marketeers hebben veel interesse in 'beinvloeders'. Volgens de definitie van Burson-marsteller praten zij met 50% meer mensen per dag dan 'normale' consumenten. Daarnaast geven zij sneller hun mening en delen ze eerder hun ervaringen. Van de ondervraagden behoorde 15% tot deze groep. Ze prijzen producten aan omdat het hen een goed gevoel geeft, zegt 50% van deze invloedrijke consumenten. Helaas voor de marketeers zijn ze niet of nauwelijks met geld te beïnvloeden.

Bron: Brandweek.com