De ruim 2 miljoen particuliere klanten van ABN AMRO kunnen voortaan gebruik maken van de dienst 'Digitale Nota'. Hiermee is de organisatie naast de Rabobank de tweede bank die deze dienst heeft toegevoegd aan Internet Bankieren. 'De digitale nota versnelt en vereenvoudigt het factuurafhandelingsproces', aldus ABN AMRO.
'Digitale rekeningen maken het ontvangen, betalen en verwerken van nota's en facturen eenvoudiger voor consumenten, bedrijven en banken. Overtypen van acceptgiro's is niet meer nodig. Bovendien bespaart het print- en verzendkosten. Het aantal papieren acceptgiro's neemt af, waardoor het betalingsverkeer efficiënter wordt', meent ABN AMRO.
ABN AMRO, Rabobank, ING Bank, Postbank en TNT zijn het eens over hoe de digitale nota's en facturen uitgewisseld, gepresenteerd en betaald worden. De verwachting is dat andere banken zich aansluiten bij deze standaard. TNT en in de toekomst ook andere bedrijven gaan namens de notaverzenders de digitale nota's aanleveren bij de banken. Uit recent marktonderzoek kwam naar voren dat 77% van de Nederlandse internetters gebruik wil maken van de nota.
Factuurservicecenter Bluem verstuurt namens notaverzenders digitale rekeningen naar klanten van ABN Amro die zich via internetbankieren voor de dienst hebben aangemeld. Bluem en ABN Amro breiden hiermee hun samenwerking uit die ze 2 jaar geleden zijn aangegaan.
Bron: Adforesult en ABN AMRO
Het zou wel aardig zijn als we een datum doorkrijgen wanneer ABN live gaat met Digitale Nota