Twinkle | Digital Commerce

Lonely Planet versterkt zijn webactiviteiten

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:27

Lonely PlanetDe reisgidsen van Lonely Planet worden wereldwijd gelezen. Om dit grote publiek beter te bereiken -en er zo meer aan te verdienen- moest de uitgever zijn online activiteiten verbeteren. Daarom verhuisde het van Amerika naar Australië. Lonely Planet verwacht dat het verkeer op de site dit jaar met 10 tot 15 procent groeit, omdat het zijn e-commerce activiteiten vergroot en daarnaast meer social networking-mogelijkheden toevoegt.

Webwinkel vernieuwd
De website heeft nu dagelijks meer dan vijf miljoen hits, en meer dan 300.000 geregistreerde gebruikers bezoeken de verschillende fora. Lonely Planet-netwerkmanager Bruce Walker vertelt Australia IT News dat het bedrijf extra online diensten heeft toegevoegd, en de winkelpagina's verbeterd. De vernieuwde webwinkel werd in maart gelanceerd. Daaraan ging een flinke herstructurering van het netwerk vooraf. Lonely Planet's netwerk verbindt drie vestigingen, in Melbourne, San Francisco en Londen. 'Als de internetverbinding in het oude netwerk wegviel, wat regelmatig gebeurde, konden we niet op onze website komen, geen content uploaden of dingen aanpassen', vertelt Walker. 'Ik kreeg tenminste een keer per week een telefoontje over problemen met het netwerk.' Om de site beter te managen heeft het netwerk nu een hogere capaciteit. De infrastructuur en online activiteiten zijn daarom verhuisd van San Francisco naar Melbourne, waar het datacentrum nu huist.

Het duurde tien weken voordat de installatie rond was, en hoewel het nieuwe netwerk 20 procent duurder is dan die van San Francisco is het betrouwbaarder en heeft het meer mogelijkheden. Naast de vernieuwde webwinkel en social network-mogelijkheden gaat de uitgever ook meer printmateriaal online beschikbaar stellen. 'Ik heb er het volledige vertrouwen in dat ons huidige netwerk deze groei kan ondersteunen', aldus Walker.