Twinkle | Digital Commerce

Emusic en AT&T verkopen mobiele muziek

2017-05-26
170110
  • [nieuws]
  • 1:25

Emusic, de tweede online muziekverkoper van de Verenigde Staten -na Apple's iTunes- heeft een overeenkomst gesloten met AT&T. Hierdoor kunnen mensen muziek kopen van onafhankelijke labels via hun mobiele telefoon. Een computer hoeft er niet meer aan te pas te komen.

Er zijn al verschillende diensten, waaronder die van Sprint en Verizon, die het mogelijk maken liedjes 'uit de lucht' te kopen, maar zij focussen zich voornamelijk op bekende artiesten zoals Prince, die een overeenkomst met Verizon heeft. Emusic verkoopt alleen muziek van onafhankelijke platenmaatschappijen. Zowel het nieuwste album van Paul McCartney is onder een dergelijk label uitgebracht, maar ook van bijvoorbeeld onbekende punkbands. De afspraak met AT&T Mobile Music maakt deze muziek net zo makkelijk beschikbaar als meer conventionele muziek.

Bijna alle 2,7 miljoen nummers waarvan Emusic de rechten heeft zullen mobiel te koop zijn, en te beluisteren via een aantal handsets van Nokia en Samsung. 'We hebben veel klanten in het segment dat we met deze nieuwe dienst willen bereiken', zegt Mark Collins van AT&T. Platenmaatschappijen hebben lang gedacht dat hetverkopen van muziek in een mobiele winkel impulsaankopen stimuleert. Emusic wil klanten ook aanmoedigen te browsen, informatie over bands te lezen en delen muziek te beluisteren om zo te achterhalen of ze ervan houden. De liedjes zijn wel duurder dan die via internet gekocht worden, 7,49 dollar voor vijf nummers. Online kunnen 30 nummers voor 9,99 dollar aangeschaft worden. Het is duurder om nummers via het mobiele netwerk te versturen. Maar voor deze prijs kunnen consumenten ook een kopie van het nummer downloaden als mp3.

AT&T is ook de service provider van Apple's iPhone, maar Emusic mobiele muziek zal niet op die toepassing werken.