Twinkle | Digital Commerce

'Zorgen slecht presterende sites voor offline aankoop?'

2017-05-26
  • 1:27

Testen retailers hun websites wel voldoende? Dat vroeg Internet Retailer zich onlangs in een artikel af. Aanleiding was een grote storing bij Walmart.com, Amazon, Macys.com en Overstock.com.

Performance testen

eMarketer heeft een aantal cijfers op een rijtje gezet. Bijna eenderde (32,8 procent) test de performance van de website constant, een kwart doet dit dagelijks, 7 procent wekelijks, 8 procent maandelijks, 1 procent eens per kwartaal, en ruim 21 procent heeft geen idee hoe vaak de website getest wordt.

Online oriënteren, offline kopen

Een ander recent onderzoek, van Media-Screen, ging onder andere na hoeveel mensen online naar producten zoeken, en vervolgens offline kopen. eMarketer concludeert dat ondanks het feit dat veel mensen zich via het digitale kanaal oriënteren, veel transacties uiteindelijk offline gedaan worden. In het onderzoek van Media Screen is dit 58 procent, versus 36 procent online. Terwijl de prestaties van websites en webwinkeliers steeds beter worden.

Reden?

Maar wat is de reden om offline te kopen na de online zoektocht? Volgens Jeffrey Grau, senior analist bij eMarketer is dat niet per se de slechte performance van de site. ‘Er zijn talloze redenen om uiteindelijk in de winkel tot aankoop over te gaan. Producten kunnen “in person” geïnspecteerd worden.’

Verzendkosten

Kosten die gemaakt worden om bij de winkel te komen, zoals vervoerskosten en parkeergeld worden volgens Grau genegeerd, terwijl het wel gezien wordt als een manier om verzendkosten te besparen. ‘De invloed van het online kanaal gaat verder dan de online verkopen. De mogelijkheid om vanuit huis te oriënteren op een aankoop is dus zeker ‘more powerful’ dan de verkoopcijfers uitwijzen, aldus Grau. Zorgen retailsites ervoor dat consumenten in de winkel tot aankoop over gaan, vraagt eMarketer zich af. 'Nee', luidt de conclusie, 'het zijn de consumenten zelf, en ze doen het bewust.'