Twinkle | Digital Commerce

Kinderkleding, stripfiguurtje of medische website

2017-05-26
  • 3:33

Gat in de markt

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Ruth Hogewoning vond er eentje in de overvolle markt van kinderkleertjes. Fleur Stip maakt haar stripfiguurtje te gelde en Jeroen van den Beld startte een medische website over hart- en vaatziekten.

Tekst: Anneloes van Gaalen

Littlelabel.nl is een online-shop voor trendy babybasics en springt volgens Ruth Hogewoning in op een groeiende vraag aan kwalitatief hoogstaande, maar wel betaalbare babykleertjes. 'Bij het shoppen voor een baby lijkt de wereld ineens voornamelijk te bestaan uit beertjes, strikjes en pastels. Er worden veelal synthetische materialen gebruikt en de kleding oogt vaak een beetje slobberig. Voor dat ene stoere shirt geef je dan al snel de hoofdprijs uit.' Daar moest volgens Hogewoning verandering in komen. 'Mooie kleertjes voor dagelijks gebruik, 100 procent babyproof. Babybasics lenen zich met name om online aan te schaffen, de items zijn geen pasartikelen. Bovendien is fysiek winkelen met kleine kinderen niet ideaal.'

Twee kopersgroepen

Binnen de categorie babybasics wil Hogewoning zich onderscheiden van de concurrentie met producten voor de modebewuste jonge moeders en een compleet assortiment van eenvoudige babybasics in modieuze kleuren. Het concept slaat aan bij twee groepen: gebruikers - zwangere vrouwen en jonge moeders en vaders - en kopers - grootouders, vrienden en familie die een leuk kraamcadeau zoeken.

Wat met name interessant is aan deze webwinkel is dat de eigenaren ervoor hebben gekozen om zonder enige marketinginvesteringen van betekenis het concept te communiceren naar de doelgroep.

Hogewoning: 'Met zeer beperkte tijd en middelen hebben we onze huidige - positieve - resultaten bereikt. Er is veel free publicity geweest in toonaangevende vrouwenbladen en op trendy websites voor de doelgroep. Klanten kunnen op consumentenbeurzen met ons kennismaken. We doen geringe, maar heel gerichte investeringen in Google. Er zijn veel sites die naar ons linken en we trekken veel bezoek doordat onze nieuwsbrieven en e-cards worden doorgestuurd'

Pruh.nl

Fleur Stip, docente beeldende vorming, maakt al een aantal jaar een vast stripfiguurtje. Vanwege de vele positieve reacties op haar creatie, Pruh genaamd, besloot Stip haar werk onder de aandacht van een grotere doelgroep te brengen. Het resultaat werd een website/-winkel die bol staat van schattige schilderijtjes, t-shirts en kaarten voorzien van het meisje Pruh. Stip: 'Ik merkte dat kinderen zich identificeerden met Pruh en mede daardoor ben ik vorig jaar maart serieus gaan nadenken over wat ik wilde met mijn stripfiguur. Een paar maanden later ben ik op een kunstmarkt gaan staan met shirts, schilderijtjes, ansichtkaarten en heb ik mijn website gelanceerd.'

Veel van Stips klanten vinden haar vrolijk gekleurde webwinkel via weblogs en online-links. 'Adverteren op internet doe ik niet. Mensen komen bij mij via mijn weblog, Hyves, Seesle en via SoooHappy.nl. Verder zijn er op verschillende sites artikelen verschenen over Pruh.'

De toekomstplannen zijn groot: 'Het moet een wereldwijd succes worden. Daarom is mijn eerste doelstelling om de naamsbekendheid onder alle kinderen te vergroten. Kinderen van acht tot achttien jaar zijn in principe mijn doelgroep, al blijkt in de praktijk dat jonge vrouwen en oma's mijn spullen ook willen kopen. Het mooiste is om een totale merchandiselijn te hebben: van schoolspullen tot producten voor de kinderkamer.'

Pro2move.nl

Jeroen van den Beld, werkzaam als fysiotherapeut in de hartrevalidatie, liep anderhalf jaar rond met het idee van het opzetten van een (para)medische webwinkel. 'Er zijn veel (para)medische webwinkels met een zeer ruim aanbod, maar niet duidelijk gericht op de groep van hart- en vaatpatiënten en de risicofactoren van die ziekten', aldus Van den Beld. 'Veel winkels missen vakkennis. Dus met deze achtergrond heb ik iemand de site laten ontwerpen en met mijn kennis kan ik klanten goed informeren.'

Pro2move.nl stelt de mens centraal en zet zich in om bezoekers juist te informeren omtrent de risicofactoren van onder andere hart- en vaatziekten. 'Alle producten hebben als doel de gezondheid beter te monitoren en we geven bijzonder veel informatie over de te bestrijden risicofactoren', zegt Van den Beld. Het merendeel van de klanten bestaat uit sportclubs, fitnessclubs en particulieren, maar ook advocatenkantoren en banken tonen interesse omdat zij hun personeel bewuster willen maken van alle risico's van deze ziekten.

Van den Beld: 'Op dit moment gaat het erg goed en we groeien langzaam door. Over een jaar volgt de evaluatie, maar vooralsnog zijn er toekomstplannen genoeg. De concurrentie is groot en veel webwinkels nemen al snel iets van je over. We zitten we op de goede weg. Het komende jaar wordt de site uitgebreid en komen er ook andere webwinkels bij met producten onder een eigen merk.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2- 2007