Uit een enquête naar de effectiviteit van de Richtlijn Distance Selling blijkt onder andere dat de definitie 'distance seller' niet breed genoeg is. 80 respondenten reageerden op de oproep van de Europese Commissie.
De Richtlijn is in 1997 ingevoerd, en sindsdien niet meer aangepast. Een aantal respondenten opteert voor een bredere definitie, die alle vormen van verkoop op afstand moet omvatten, zoals ook veilingen.
De bedenktijd waarin een bestelling teruggetrokken kan worden is nu 7 dagen. Volgens een groot aantal respondenten, waaronder overheden, consumentenorganisaties, verenigingen en bedrijven, mag dit wel wat langer duren. Het merendeel ziet liever een bedenktijd van 14 dagen, zoals ook bij financiële dienstverlening gebruikelijk is.
De bezorgtijd en de boete bij een late bezorging zou volgens de respondenten ook herzien moeten worden. Het merendeel uit zijn ongenoegen met de verschillen in nationale wetgeving. De huidige Richtlijn stelt minimale eisen die de lidstaten naar eigen inzicht mogen verscherpen.
Volgens Alastair Tempest, directeur van Fedma, moet de Europese Commissie nu aan de hand van deze enquête met een voorstel voor aanpassingen komen. 'De Distance Selling Richtlijn is onderdeel van een breder pakket richtlijnen voor consumentenbeschermig dat de Commissie momenteel doorspreekt. Waarschijnlijk zal de Commissie het komende jaar voor een aantal van deze richtlijnen herzieningen voorstellen
Bron: DDMA
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Europese Commissie moet met aanpassingen Richtlijn komen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.