Twinkle | Digital Commerce

'Bevestigingsmail als marketingtool niet goed benut'

2017-05-26
  • 1:31

Online retailers zouden bevestigingsmails nog niet goed in te zetten. E-mailberichten die de bestelling bevestigen, informatie over de verzending geven of andere details rondom de aankoop melden, kunnen nog veel meer ingezet worden als onderdeel van de marketing, stelt e-mailmarketingbureau Silverpop na onderzoek.

Promoten

Zo promoot slechts 20 procent van de retailers in dergelijke e-mails andere producten. ‘Veel te veel bedrijven sturen te statische, e-mails, met alleen maar tekst’, zegt Elaine O’Gorman, vice-president Strategie bij Silverpop. ‘Bevestigingsmails die zonder marketingfunctie worden verstuurd, blijken vaak te weinig cross-sell en up-sell mogelijkheden te hebben. Terwijl die de verkopen kunnen stimuleren.’ Ze waarschuwt wel voor bepaalde wettelijke regels waar retailers rekening mee moeten houden, als ze aan de bevestigingsmail een promotionele boodschap willen toevoegen. Daarom is het raadzaam eerst de mogelijkheden na te gaan voordat de acties worden geplaatst.

Junkmail

Het blijkt dat sommige retailers ook moeite hebben met de bezorging van de e-mail. Bij 6 procent van de verzonden e-mails belandt het bericht in de junkmail. ‘Als retailers zich zouden realiseren dat de e-mail -met belangrijke informatie- in de junkmail terecht komt, zouden ze misschien meer de tijd nemen de consument ertoe over te halen de afzender op de "veilige lijst" te plaatsen', aldus O’Gorman.

Het is bij veel bedrijven (68 procent) wel mogelijk om via de bevestigingsmail in te schrijven voor de e-mailnieuwsbrief of andere e-mailcampagnes. Productaanbiedingen worden in deze mails niet gegeven.

Html

Slechts 60 procent van de bevestigingsmails was in html. Volgens O’Gorman worden specifieke merkelementen door het gebruik van html in de e-mailboodschap beter overgedragen. Daarnaast zou het de klantloyaliteit en zelfs de winst verhogen. ‘Html e-mails zien er niet alleen beter uit maar zijn ook meetbaar’, aldus de vice-president. De kracht van bevestigingsmails moet dus niet onderschat worden, meent zij. 'Het kunnen hele sterke marketingtools zijn.'