Twinkle | Digital Commerce

Trend: social shopping

2017-05-26
  • 1:32

Verwacht wordt dat consumenten dit jaar 20 procent meer online kopen dan een jaar eerder. Om die reden wordt het steeds belangrijker om het online startpunt voor consumenten te zijn.

In Amerika zijn er steeds meer social shoppingsites. Sites die de berichtgeving rondom producten volgen, aanbevelingen van vrienden en bekenden tonen en geruchten vermelden. Zo heb je onder andere CrowdstormKaboodleStyleHive en Whatsbuzzing. Allemaal social shopping-netwerksites die de consument moet tippen over wat ‘hot’ en wat ‘not’ is. Inmiddels zijn er zoveel van dergelijke sites, dat een beetje slimme consument er aardig wat voordeel uit kan halen, menen analisten.  

Mond-tot-mondreclame

Deze trend heeft ongeveer een gelijke technologie als social networkingsites. Daar worden selecties gemaakt over welk YouTube-filmpje je moet zien, of wie hot is op MySpace. Op de sites kunnen leden producten waar ze positief over zijn ‘taggen’, ook kunnen er afbeeldingen bij gezocht worden en informatie van het web toegevoegd. Dit alles wordt in één geheel getoond en binnen een bepaald thema gerubriceerd. Je kunt social shopping zien als een manier om digitale mond-tot-mondreclame te kwantificeren. Er wordt op dit moment veel gesproken over ‘the wisdom of crowds’, om te voorspellen wat populair zal worden. Social shopping is daarom ook een poging om de kennis van de consumentenmassa te bundelen.

Geld verdienen

 

 

De sites hopen hun geld te verdienen met een mix van advertentie- en affiliate opbrengsten van retailers. De sites geven aan een soort ‘smaakmakers’ te willen zijn, die op een neutrale manier de online shopper begeleiden. Daarom verkopen ze de producten niet zelf.

Maar beïnvloeden deze sites dan ook de manier waarop we online winkelen? Volgens Patti Freeman Evans, analist bij Jupiter Reseach moeten we de invloed die deze sites op retailers hebben afwchten. ‘Ook in de offline wereld is winkelen een sociale ervaring. Het verschil is dat je op internet vijf vrienden kan hebben, maar ook vijf miljoen.'

Bron: Times Online