Twinkle | Digital Commerce

De 'retailrevolutie': wat gebeurt er met speciaalzaken?

2017-05-26
  • 3:20

The Observer  heeft onlangs een artikel gepubliceerd over de ‘retailrevolutie’. Want als consumenten bankstellen kunnen kopen bij Tesco, tv’s in de supermarkt en alles online wat gebeurt er dan met de speciaalzaken, vraagt auteur Nick Mathiason zich af.

Alles onder één dak

‘Alles wat er te koop is onder één dak’, is de nieuwe retailformule, door de komst van internet. Engelands grootste retailer, Tesco, kwam vorige week met Tesco Direct. Daardoor verkoopt het bedrijf nu 8.000 producten, van bedden en bankstellen tot keukenspullen, elektrische apparaten, camera’s, fietsen en golfclubs. Eerder dit jaar kwam Marks & Spencer in Groot-Brittannië al met een pilot voor de verkoop van elektronica. De kledingretailer verkoopt nu al een breed scala aan elektronica en sportattributen via zijn website. Marks & Spencer heeft ook al een sterke naam opgebouwd op de meubelmarkt. Naast de producten uit de folder ‘redt’ internet de mindere prestaties van de fysieke winkels.

Einde warenhuizen nabij?

Volgens cijfers van John Lewis is er een flinke stijging in de online verkopen in Groot-Brittannië, namelijk 70 procent. Betekent dat dat het einde nabij is voor warenhuizen?   

Toch niet. Er is een trend zichtbaar die geen vermindering aanduidt. Tesco heeft bijvoorbeeld een enorme groeipotentie in non-food producten. De retailreus realiseert nu 30 procent van de supermarktverkopen en 13 procent van de totale verkopen in Groot-Brittannië. Maar tot dusver richt de organisatie zich alleen op laagdrempelige elektronica en andere huishoudelijke items. Specialisten zoals DSG – voorheen Dixons, en ook een grote speler op de Britse markt - hebben hierdoor een veel hogere stijging gerealiseerd in de verkoop van televisies deze zomer. Consumenten gingen massaal over op platte schermen en digitale modellen.

Verbreden aanbod

Als retailers zoals Tesco hun aanbod verbreden zal dat door veel branches gevoeld worden. Wellicht zette die angst DSG ertoe om een nieuwe dienst voor ‘technofoben’ aan te bieden, die hen moet helpen bij het gebruik  en de installatie van computers, software en andere gadgets. Door zich te richten op de specialistische kennis en de daaraan verbonden service hoopt het concurrenten voor te blijven. Volgens kenners zal de markt gaan verschuiven als ondernemingen met de beste service, logistieke back-up en koopkracht hun werkterrein verbreden.

De kosten in retail stijgen met 4 procent, en de verkopen maar met de helft daarvan. Daardoor is het onvermijdelijk dat er slachtoffers zullen vallen. ‘We gaan de komende tien jaar een significante “shake-out” zien,’ voorspelt Richard Hyman, analist bij Verdict Research. Volgens hem zullen veel bedrijven het veld moeten ruimen.

Volgens Nick Bubb, analist bij Evolution Securities groeit Tesco op dit moment zo sterk in de non-foodsector dat er voor andere organisaties niets overblijft.  Omdat iedereen hetzelfde verkoopt, is het de vraag wie het beste logistieke systeem.

Uitdaging weggelegd

Dit betekent dat in de toekomst voor bedrijven als Woolworths, WH Smiths en Argos een enorme uitdaging is weggelegd. Woolworths verkoopt 800 productsoorten, maar niet alles is even succesvol. Waarschijnlijk zal de organisatie afstand doen van een groot aantal aan Asda. Deze organisatie wil experimenteren met kleinere winkels.

WH Smith heeft eerder deze maand de distributie van zijn retail- en krantenondernemingen gescheiden. De organisatie wil de winkels te positioneren als betrouwbare kantoorwinkels en boekverkopers. Ook hierbij wordt dus weer de nadruk  gelegd op de specialistische kennis en daarbij behorende service. Maar of Smiths over vijf jaar in zijn huidige vorm nog succesvol is, valt te betwijfelen. De keten Alliance Boots concurreert nu op de markt. Van oorsprong verkoopt deze keten schoonheids- en gezondheidsproducten.

Ook op de muziekmarkt beginnen branches te vervagen, onder andere door de mogelijkheid om muziek te downloaden. Daarnaast verkopen ook steeds vaker megastores als Mediamarkt en supermarkten cd’s.

Aanbod stadscentra kleiner

David Stoddard, retailanalist bij effectenhandelaar Teather & Greenwood, zegt dat over tien jaar het aanbod in stadcentra veel minder zal zijn. Hierdoor onstaat een grotere kloof tussen winkelen en vrije tijd. Consumenten zullen stadscentra eerder opzoeken om iets te eten of drinken, dan dat zij er aankopen doen.

Door de nieuwe retailmogelijkheden kan er nu via meerdere kanalen gekocht en verkocht worden. Internet, mobiele telefoon, televisie, het is nu alleen nog maar afwachten wanneer – en niet of - de consument van deze mogelijkheden gebruik gaat maken.

Handige links:

Debenhams
Tesco
Sainsbury
Marks & Spencer
British Retail Consortium
Confederation of British Industry