Twinkle | Digital Commerce

Kwaliteit belangrijk bij effectieve e-mailmarketing

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:09

E-mail hoeft geen spam te zijn of een ongeopend bericht in de inbox van de consument, als retailers hun e-mailmarketingprogramma’s beter regelen, zeggen Headsets.com-CEO Mike Faith en The Customer Respect Group-president Terry Golesworthy tijdens een Internet Retailer -congres in Chicago.

Er wordt door de retailsector veel e-mail verzonden. Slechts 13 procent van alle berichten wordt genegeerd en blijft ongeopend. In 2004 was dit 22 procent, vertelt Golesworthy. Maar slechts een kwart van alle e-mails die door retailers aan hun klanten verzonden wordt is gepersonaliseerd. En maar 15 procent heeft een feedbacklink in het bericht, waardoor een follow-up dialoog met de klant kan worden aangegaan.

De organisaties concluderen dat retailers hierdoor een substantieel deel van één-op-één verkoopkansen laat liggen. ‘Het belang van één-op-één communicatie met klanten neemt toe’, geeft Golesworthy aan. ‘Retailers moeten strategieën implementeren om hun berichten te personaliseren, omdat het e-mailvolume fors toeneemt. Hierdoor wordt het voor organisaties steeds moeilijker zich te onderscheiden.’

Headsets.com beantwoordt alle e-mail binnen een uur. Maar alleen dit is niet genoeg voor een effectief e-mailmarketingprogramma. Faith: ‘Kwaliteit is het allerbelangrijkste. Als telefoontjes direct kunnen worden beantwoord, hoeven er geen dagen voorbij te gaan voordat iets is afgehandeld. Een automatische reply die zegt “dat de aanvraag in behandeling is” is eigenlijk niet acceptabel. Het is kwaliteit en niet kwantiteit dat telt bij effectieve e-mailmarketing.’