Twinkle | Digital Commerce

Indutten op de bank

2017-05-26
  • 2:23

U belt uw bank voor een aansluiting op iDeal. Geheide kans dat het gesprek ongeveer als volgt verloopt:
 
"Dag. Ik heb een webshop en wilde graag weten hoe ik aan een aansluitnummer voor iDeal kan komen. Via uw site kom ik er namelijk niet goed uit".
"IDeal? Zegt me even niks .... Heeft dat niet iets met internet te maken?"
"Klopt. Maar ik moet een aansluitnummer hebben."
"Als u het niet erg vindt verbind ik u even door naar een collega."

Vijf andere collega's en drie dagen verder.
"Dag. Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die me iets meer kan vertellen over iDeal."
"Wilt u ook creditcards gaan gebruiken?"
"Nee, dat heb ik al geregeld via mijn PSP."
"Uw PSP?"
"Ja, dat zijn van die bedrijven die als verdeelstekker werken naar alle creditcardmaatschappijen. De Bibits, de Ogones, u weet wel ..."
"Dat klinkt handig! Nee, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog niet kende. 't Gaat tegenwoordig ook allemaal zo snel. Maar als u creditcards wilt gebruiken ..."
"Nee, daar gaat het nu niet om. Ik moest van mijn PSP alleen maar om een aansluitnummer vragen voor iDeal.
"Maar wij hebben een prachtige site waarop alles zou moeten lukken."
"Uw site geeft die optie niet, aansluiten via een PSP. Daarom bel ik juist. Maar dat heb ik nu al zes keer uitgelegd."
"Tja. Ik zoek het uit. Kan een paar dagen duren. Ik bel u terug, goedemiddag!"

Het betalingsverkeer ten tijde van de 'oude wereld' was het exclusieve domein van de banken. Met hun sleutels - hun services en diensten - maakten ze zakelijke deuren voor u open. Maar de tijden zijn veranderd.
Sinds betalingen ook via internet of mobieltje mogelijk zijn, melden zich steeds meer z.g. markttoetreders: nieuwe partijen, die óók sleutels verkopen. Het zijn partijen als Paypal, Ogone, Wallie, Ericson, Mollie, PaySafeCard, Philips - enfin, een eindeloze reeks slimmeriken die u of uw klant graag van dienst zijn. En wat blijkt? Hun sleutels passen veel beter op uw moderne deuren!
 
De reactie van de banken is vergelijkbaar met andere dino's - zoals traditionele uitgevers - die zich ook geconfronteerd zien met nieuwe 'elektronische concurrentie'. Het is een reactie die kenmerkend is voor partijen die niet gewend zijn om zich heen te kijken: "Meneer, met onze sleutels is helemaal niks aan de hand. Moet u maar niet zo'n nieuwe, moderne deur nemen!"
 
Als u een iDeal-aansluiting wilt gaat u voor een snelle service dus niet meer naar de bank, maar naar uw PSP. Of naar de leverancier van uw webshop software. En ZIJ bepalen wel welke bank het wordt. Kortom: de banken leveren niet alleen hun sleutels in, maar ook hun marketing.
 
Mijn stelling is: nog een paar jaar en de banken zijn alleen nog maar back offices. Databases die rekeningen beheren. Met een leger dolende accountmanagers dat zich afvraagt: "Heb ik iets gemist? Het gaat ook allemaal zo snel tegenwoordig!"
De hele voorkant - diensten en services die toegang geven tot die rekeningen - is dan in handen van alerte partijen die we nu nog niet eens kennen. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Dan schiet het tenminste een beetje op.
Slaapt-ie eigenlijk zacht, zo'n bank?