Twinkle | Digital Commerce

Eerste ervaringen webshop Ecco 'extreem goed'

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 2:10

Schoenenfabrikant Ecco heeft in april ook een Nederlandse e-commerce site gelanceerd. Nederland is na de Verenigde Staten het tweede land met een ecco webshop. De keuze voor een Nederlandse site lag voor de hand. ‘Nederland staat wereldwijd wat internetgebruik betreft op de derde plaats. Ik geloof dat Finland op 1 staat. Toch hebben we gekozen voor Nederland, omdat ons land toch innoverender is’, geeft management assistent Mariëtte van Herwijnen aan. Met de uitbreiding bouwt Ecco voort op de groei van e-commerce in de VS.

Uitbreiden in Europa

Van Herwijnen is verantwoordelijk voor de webshop in Nederland, en als het aan haar ligt komen er nog velen bij. ‘De site loopt extreem goed. Veel beter dan verwacht. Daarom hoop ik nog dit jaar in een ander Europees land een e-commerce site te openen.’ Volgens Van Herwijnen geeft een opvallend groot percentage gebruikers aan altijd te hebben gedacht niet op internet te zullen kopen. ‘Bovendien wordt van schoenen toch verwacht dat je ze moet passen en aanraken. Maar consumenten kopen het toch. We krijgen veel aanvragen en hebben veel hits per dag’, aldus Van Herwijnen.

Aanvragen uit België

De Nederlandse site krijgt nu ook aanvragen binnen uit onder andere België. Maar er wordt alleen in Nederland bezorgd. De schoenen komen van het distributiecentrum in Denemarken. Om die reden is het aanbod op de site niet zo uitgebreid als in de winkels. ‘Retailers kopen van te voren hun voorraad in. Daarom hebben ze een breder aanbod. Als er in het distributiecentrum maar een aantal stuks aanwezig is, dan zetten we het niet op de site’, verduidelijkt Van Herwijnen.

Amerikanen overtuigen van nut iDeal

De Nederlandse Ecco site, eccoshopping.nl,  werd ontwikkeld door PixelMedia, een Amerikaans bedrijf gevestigd in Portsmouth. De Nederlandse site werd aangepast aan de voor Nederland gebruikelijke betalingsmethodes, zoals iDeal. Volgens Van Herwijnen moesten de Amerikanen nog wel overtuigd raken van de waarde van deze methode: ‘In Amerika kennen ze iets dergelijks helemaal niet. Daar gebeurt alles met de creditcard. IDeal begrepen ze niet.’ Inmiddels loopt het grootste deel van de betalingen via iDeal. 'De vertrouwde omgeving van het internetbankieren zorgt ervoor dat betalen via internet makkelijker geaccepteerd wordt', meent Van Herwijnen.

Institutional sales

‘We doen ook aan institutional sales. TPG Post bijvoorbeeld bestelt via de website de schoenen voor zijn medewerkers.’ Nu gebeurt dit nog incidenteel, maar Van Herwijnen geeft aan dat ze hoopt dat dit zal veranderen. ‘In Canada is ook een webshop online die alleen toegankelijk is voor bedrijven. Daar kunnen grote en lokale bedrijven bestellingen doen.’ Verwacht wordt dat ook de Canadese site er nog dit jaar een consumentengedeelte bij zal krijgen.