Twinkle | Digital Commerce

Specialiseren voor websucces

2017-05-26
  • 1:26

In het maartnummer van Twinkle legt Frans van Buuren uit waarom de Bijenkorf na vijf jaar vele miljoenen te hebben geïnvesteerd stopt met de webwinkelactiviteiten. Waarom zou een sterk merk als de Bijenkorf in zo'n enorme groeimarkt stoppen?

De Bijenkorf verklaarde 'moeite te hebben met de logistiek'. Daar geloof ik niets van. Er zijn genoeg partijen in Nederland die het hele logistieke proces voor je uit handen nemen en dat prima doen. Heb ik zelf weleens iets besteld bij de Bijenkorf? Nee, eigenlijk niet. Waarom niet? Omdat ik bij geen enkel product dat ik online wil kopen aan de Bijenkorf denk. Wat dat betreft doet zusteronderneming Hema het beter, omdat ik aan hen denk als ik mijn foto's wil afdrukken. Het andere zusterbedrijf V&D doet weer praktisch niets op internet. Het blijkt toch steeds weer dat het voor bestaande organisaties verschrikkelijk moeilijk is om internet als verkoopkanaal in te zetten. En hoe breder het assortiment, hoe moeilijker het is.

Pure internetbedrijven met hun gespecialiseerde webwinkels doen het wél goed. Een mooi voorbeeld vind ik Coolblue.nl. Deze organisatie bestaat uit een verzameling van gespecialiseerde webwinkels, bijvoorbeeld www.mp3shop.nl, waarin klanten een enorme keus aan mp3spelers, koptelefoons en dergelijke hebben. Coolblue maakte onlangs bekend dat de omzet in 2005 is verdubbeld tot 33 miljoen. En de verwachting voor 2006 is 45 miljoen. Speciaalzaken groeien dus als kool, mede omdat ze veel beter vindbaar zijn bij Google.

Dus laat je niet ontmoedigen door het feit dat de Bijenkorf is gestopt. Volgens mij had de Bijenkorf een prima concurrent van Bol.com (boeken) kunnen zijn. Ze hadden dan mooi kunnen inspelen op hun jaarlijkse literaire boekenmaand en de signeersessies in de diverse vestigingen.

Ook al heeft u een breed assortiment, leg toch het accent op een deel van uw bedrijf. Net zoals de Hema dat doet met de fotoservice en Coolblue met de gespecialiseerde webwinkels. Ondernemen op internet werkt gewoon anders.