Twinkle | Digital Commerce

Nieuw advertentiesysteem Yahoo en Microsoft

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:29

Yahoo komt met een nieuw systeem voor zijn tekstadvertenties. Advertenties zouden in deze nieuwe versie beter aansluiten op de zoekwoorden. De versie zal later dit jaar gelanceerd worden. Tegelijkertijd heeft ook Microsoft een nieuw advertentiesysteem gelanceerd.

Op dit moment komt de advertentie die het meeste oplevert voor de zoekmachine bovenaan te staan. Dit blijft zo, maar de prijs is niet meer het enige criterium. Het doel van de operatie: meer inkomsten genereren. De clickthrough-rates van de advertenties moeten omhoog. Wanneer de relevantie van een getoonde advertentie hoger is, zullen mensen sneller geneigd zijn op de advertentie te klikken. In het najaar wordt de dienst in gebruik genomen.

De nieuwe versie heeft ook een klikprognose-tool, en het systeem rouleert automatische verschillende advertenties om te bepalen welke advertentie het meest effectief is. De advertentie met de beste resultaten wordt het vaakst getoond. Volgens analisten gaat Yahoo hiermee de strijd aan met populaire sites als Google en MSN.

Tegelijkertijd heeft ook Microsoft de aanval geopend. De organisatie heeft adCenter gelanceerd, een advertentiesysteem wat veel gelijkenis vertoont met Google Adwords. Volgens Microsoft heeft het systeem grote voordelen ten opzichte van andere systemen. Advertenties kunnen namelijk uitgeleverd worden op basis van dag, tijd en plaats. Deze specifieke targetting is bij concurrenten als Yahoo en Google niet mogelijk.

Het gebruik van de zoekmachine van Microsoft op de MSN-portal wordt steeds minder gebruikt. In de VS daalde het gebruik van 14 procent naar 11 procent. De bezoekersaantallen van Yahoo en Google stegen in dezelfde periode. Microsoft werkte voor de advertenties op de MSN-portal gebruik van de diensten van Yahoo! Search Marketing, maar gaat daar nu dus het eigen adCenter inzetten.

Overigens is Google in Nederland met veruit de populairste zoekmachine. Ruim 90 procent van de internetters zoekt in Google.