Twinkle | Digital Commerce

Meer omzet met mobiel

2017-05-26
  • 4:13

Sinds vorig jaar zijn er in Nederland meer mobieltjes in omloop dan dat er inwoners zijn. Zelfs de grootste mobielhater heeft er tegenwoordig eentje op zak. 'Voor de zekerheid', heet dat dan. Als marketeer kun je nauwelijks dichter bij de consument komen dan op z'n mobiel. Maar doe het wel voorzichtig. Gilbert Gooijers, directeur van ClubMessage, geeft tips aan webwinkeliers.

Tekst: Gilbert Gooijers

Sms (short messaging service) is razendsnel geïntegreerd in het dagelijks leven. Steeds meer mensen in verschillende leeftijdscategorieën gebruiken de korte tekstberichtjes. Sinds 1999 bestaat ook de mogelijkheid om in éénmaal een grote groep ontvangers te benaderen via sms. Deze dienst werd al snel commercieel ingezet en dat was het begin van mobiele marketing zoals we die nu kennen. Met de huidige technische ontwikkelingen kunnen nu ook foto's en video's van en naar de mobiele telefoon worden verstuurd. Het spreekt voor zich dat de commerciële mogelijkheden zich hiermee, ook voor webwinkeliers, hebben uitgebreid.

Sms-marketing

Er zijn verschillende methoden om sms commercieel in te zetten met de mogelijkheid grote groepen ontvangers in één keer een tekstbericht te sturen. Zo kunnen thuiswinkels hun klanten prikkelen en aan zich binden door ze met de juiste frequentie, op de juiste tijdstippen, de juiste informatie toe te sturen. Sms is hiervoor bij uitstek een goed communicatiemiddel, omdat zo'n berichtje persoonlijk is; de boodschap komt binnen op de persoonlijke telefoon van de ontvanger. Bovendien zal de ontvanger de boodschap altijd lezen; een sms'je kan namelijk niet ongelezen uit de mobiele telefoon worden verwijderd. Deze manier van sms-marketing kan worden ingezet om consumenten meer bij een website/-winkel te betrekken. Een klant krijgt bijvoorbeeld na aanmelding één keer per week de weekaanbieding per sms op zijn mobieltje. Als de gegevens van de klant bekend zijn, kan hij zelfs een bestelling plaatsen door op dat sms'je te antwoorden. Belangrijk bij deze manier van marketing is dat de consument zich altijd voor het ontvangen van informatie moet hebben aangemeld. In deze tijd kan en wil de consument niet lastig worden gevallen met ongewenste berichten. Het is dus van belang om de bezoekers van een website zich voor de sms-dienst te laten aanmelden. Dit is het best te realiseren met een interessante aanbieding. Webwinkels kunnen daarnaast gebruikmaken van een membership waarmee leden kortingen kunnen krijgen. Het sturen van sms-berichten naar de leden vergroot niet alleen het clubgevoel, maar het vergroot ook het gevoel bij de klant, dat alleen hij van deze superaanbieding op de hoogte is. Een (persoonlijke) aanbieding per sms komt namelijk vele malen krachtiger over dan een aanbieding in een krantje of op tv.

Mms-marketing

Met mms (multimedia messaging service) kunnen foto's, geluiden, logo's en video's worden verstuurd naar een andere mobiele telefoon met mms of naar een e-mailadres. Deze toepassing wordt nu al succesvol ingezet voor marketing omdat consumenten gevoelig zijn voor het visuele aspect. Na aanmelding op een website kan de consument afbeeldingen van de producten ontvangen op zijn mobiele telefoon. Naast afbeeldingen kunnen ook geluidsfragmenten en zelfs videoclips worden gebruikt om producten te demonstreren. Op deze manier wordt nog beter gebruikgemaakt van het feit dat de consument gevoelig is voor het ontvangen van nuttige aanbiedingen op zijn mobiele telefoon. Mms-marketing staat nog in de kinderschoenen, maar wordt in de komende jaren steeds populairder omdat de meeste mobiele telefoons dan van een mms-functie zullen zijn voorzien. Als mms-marketingvorm zal streaming video in de nabije toekomst ook een belangrijke rol voor thuiswinkeliers gaan spelen. Streaming is de techniek waarbij video's op internet en mobiel kunnen worden bekeken, zonder dat de ontvanger ze eerst hoeft te downloaden en op te slaan. Thuiswinkelbedrijven kunnen met deze techniek een eigen mobiele-televisiekanaal beginnen, zodat consumenten op hun telefoon televisie kunnen kijken naar een ruim aanbod van thuiswinkelkanalen. De kosten voor het upstreamen van video naar de mobiel zijn namelijk aanzienlijk lager dan het opzetten van een thuiswinkelkanaal op televisie.

Interactie door veiling

Een laatste interessante manier om interactie met de klant aan te gaan, is door het opzetten van een mobiele veiling. Een veiling doet beroep op het wedstrijdgevoel bij de klant en het gevoel dat hij een koopje kan krijgen. Op dit moment zijn er twee mobiele-veilingconcepten populair en vernieuwend in het thuiswinkelsegment: de normale veiling en de reversed veiling. Bij de normale veiling kunnen klanten opbieden voor de te veilen producten. Via sms worden ze op de hoogte gehouden of kunnen ze een bod uitbrengen. Een voorbeeld van een dergelijke veiling is De Veilingkrant, een initiatief van dagblad BN/De Stem en dagblad PZC. Bij een reversed veiling moet de bieder via sms het laagste unieke bod uitbrengen. Deze vorm van veilen heeft een hoog spelelement, omdat de klant moet raden wat het voordeligste bod is. Het gaat om het unieke laagste bod - veel mensen bieden hetzelfde lage bedrag en dat levert niets op.

Combi sms en e-mail

Een ander voorbeeld van sms-marketing die thuiswinkeliers kunnen inzetten, is een combinatie van sms en e-mail. Thuiswinkeliers kunnen klanten vragen een sms met hun e-mailadres en de naam van het product te sturen naar aanleiding van een interessante aanbieding op televisie. Zodra de klant de sms heeft verstuurd, krijgt hij binnen enkele seconden een automatisch gegenereerde e-mail met alle product- en verkoopinformatie in zijn inbox. Dit bespaart hem een hoop zoekwerk op internet.

Gilbert Gooijers is oprichter en directeur van ClubMessage, een zakelijke sms-provider

Clicks

www.clubmessage.nl

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2006