De genomineerden voor de Effie, de award voor meest effectieve communicatiecampagne, zijn bekend gemaakt. Onder de genomineerden ook de campagne van Speurders.nl. De campagne werd door ‘actiemarketingbureau’ Van Wanten Etcetera gerealiseerd.
De case werd gepresenteerd onder de titel ‘Meest succesvolle site-introductie ooit in Nederland.’ Dit concludeerde online onderzoeksbureau Multiscope in een publicatie in december 2005. Volgens Olaf Cox, Client Services Director bij Van Wanten Etcetera de meest treffende manier om de case te benoemen. ‘In de campagne werd gebruik gemaakt van over-the-top-actie-idioom zoals we dat kennen van locale retailers. Op deze wijze heeft Speurders.nl in het introductiejaar razendsnel een positie verworven in de top 10 van meest geraadpleegde sites in Nederland.’
Herkenbaarheid stond in de campagne voorop. 'Er werd reclame gemaakt voor een site van tweedehands spullen. Het moet voelen als reclame "van om de hoek". Van consumenten voor consumenten. Daarom hebben we gebruik gemaakt van "gewone Nederlanders", die als sympathieke ondernemers zijn neergezet, met slogans als fam. van Dam's voorjaarsopruiming.'
Waarom deze campagne moet winnen is voor Cox duidelijk: ‘Dit was de meest succesvolle site-introductie ooit. Een unieke prestatie op zichzelf én voor een vertegenwoordiger van de 'traditionele mediawereld', namelijk De Telegraaf. Tot nu toe is de onlinewereld er maar één keer in geslaagd om een Effie te winnen, namelijk Bol.com in 2002. Of we winnen is aan de jury, maar het zou goed zijn voor 'de jonge online industrie' als er meer brands geassocieerd worden met commercieel succes dankzij effectieve communicatie. Temeer omdat de online wereld een van de snelst groeiende adverteerdercategorieën is op bijvoorbeeld een medium als televisie.'
De andere genomineerden zijn:
Clear case of a Design Winner Dr. van der Hoog Cosmetics Mountain Design
Het tussendoortje dat altijd tussendoor kan Friesland Foods DDB Amsterdam
Valess. Lekker geen vlees. Lekker van zuivel Campina Nederland FHV BBDO/Porter Novelli
Laat je niet uitkleden Scarlet Telecom BeyenMeyerProdukties/Hamilton Murcury Hamilton/MediaXplain
Route Mobiel Route Mobiel XXS/Target Interactive Marketing/MM&MO
Van ROC Leiden naar Centrum voor Talent ROC Leiden Dynamic Zone (DZ)
Reinventing McDonald's 2002-2005 McDonald's Nederland DDB Amsterdam
Hoe Albert Heijn weer een supermarkt voor iedereen werd Albert Heijn B.V. TBWA\NEBOKO/Tequila\
Gewoon. Het Net KPN Internet Lowe & Draft
Thuis kleur bekennen Akzo Nobel Coatings - Flexa Van Walbeek & Van Wanten Etcetera
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Campagne Speurders.nl genomineerd voor Effie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.