Twinkle | Digital Commerce

Pinnen en internetbankieren goed ingeburgerd

2017-05-26
  • [nieuws]
  • 1:16

Nederlanders zijn inmiddels helemaal gewend aan ‘geld uit de muur’ en ook internetbankieren wint snel terrein. Bijna iedereen met een bankpas haalt geld bij de bankautomaat en al ruim 44 procent bankiert via internet. Maar 17 procent gaat een keer of vaker per maand naar de bank. In geen enkele ander Europees land wordt de bank zo weinig bezocht.

Rabobank is met ruim 2 miljoen gebruikers de grootste internetbank van Nederland en Europa. Rabobank begon als eerste in Nederland met internetbankieren voor particuliere klanten. Andere banken kwamen later met hun internetoplossingen, maar hebben Rabobank inmiddels bijna ingehaald. ABN AMRO heeft al meer dan 1,7 miljoen klanten die internetbankieren. ING en Postbank hebben samen al ruim 1,5 miljoen klanten. Door het succes van internetbankieren zijn de banken begonnen met het verkoop van andere producten via internet. Klanten kunnen spaarrekeningen openen, beleggen in aandelen en hypotheekoffertes aanvragen. Internet zal in de komende jaren zeer snel groeien als verkoopkanaal voor financiële producten.

Mobiel bankieren is niet erg in trek. Volgens Marc Cootjans, commercieel directeur Particulieren van de Rabobank, zijn er hooguit 'enkele tienduizenden' klanten die bankieren via de mobiele telefoon. Hoewel nagenoeg iedere Nederlander een mobiele telefoon heeft en Rabobank hoge eisen stelt aan de beveiliging van digitale transacties, blijken klanten amper mobiel te bankieren.

Rabobank presenteerde aan het begin van deze week zijn televisie-initiatieven voor 2006. De bank gaat interactieve digitale televisie bieden vanaf volgend maand, internetbankieren maar dan op het televisiescherm.

Bronnen: Annalise en Planet