Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet afgelopen september met 7,4 procent toenemen ten opzichte van september vorig jaar. Over het hele derde kwartaal genomen groeiden de inkomsten met 7,7 procent. De fysieke detailhandel blijft inleveren.
Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het CBS brengt maandelijks omzet- en afzetcijfers naar buiten over de Nederlandse detailhandel. Voor verkopers op afstand kwam de gemiddelde omzetgroei in de eerste negen maanden van dit jaar uit op 8,5 procent, iets meer dus dan de 7,7 procent in het afgelopen kwartaal en de 7,4 procent in september. De groei remt zo bezien langzaam wat af.
Veel omzetverlies in elektronica, doe-het-zelf en wonen
De fysieke detailhandel heeft een uitermate slechte septembermaand achter de rug, met een omzetafname van 6,1 procent. Het afgezette volume daalde met 7,4 procent. Vooral winkeliers in consumentenelektronica (min 18 procent omzet), doe-het-zelf (min 12,5 procent) en woninginrichting (min 12,4 procent) verloren veel inkomsten.
Food versus non-food
De fysieke detailhandelhandelaren noteerden samen een omzetafname van 2,3 procent in de eerste negen maanden van dit jaar en van 2,0 procent in het afgelopen kwartaal. Het zijn de food-bedrijven die hun inkomsten zien groeien, terwijl winkeliers in non-food maand na maand omzet blijven inleveren.
Onderstaande figuur brengt de ontwikkeling van de omzet en het volume van de Nederlandse detailhandel over de afgelopen jaren in beeld, op basis van een kwartaalgemiddelde.
‘Helft retailers lijdt verlies’
De druk op de consumentenbestedingen blijft dus vooral in de (fysieke) non-food voelbaar. Alfa Accountants becijferde onlangs dat 48 procent van alle winkeliers verlies lijdt. Volgens Jan Meerman, voorman van detailhandelsorganisatie InRetail, is dat nog een positieve inschatting; hij voorspelde vorige maand dat meer dan de helft van de winkeliers met verlies draait.
‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks overigens alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. Ten aanzien van de data over ‘detailhandel via postorder en internet’ tekent het bureau aan: 'De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 8 procent groei voor webwinkels in derde kwartaal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.