Voor 15 procent van de Nederlanders is het prijsniveau het belangrijkste middel om de betrouwbaarheid van een webwinkel te controleren. Bijna net zo veel webshopers varen allereerst op Google, 10 procent verkiest vergelijkingssites.
Dat blijkt uit een onderzoek (pdf) naar kennis, houding en gedrag van Nederlandse webshoppers, uitgevoerd door Ruigrok | NetPanel in opdracht van ConsuWijzer.
Belangrijkste check
Hieronder vindt u de vijf meest gegeven antwoorden op de vraag ‘Wat is voor jou de meest belangrijke check?’, die door een kleine negenhonderd respondenten werd beantwoord:
Keurmerken
Keurmerken komen niet in de top 5 voor, maar dat komt ook door de antwoordmogelijkheden die werden voorgeschoteld. Van de respondenten zegt 5 procent allereerst te kijken of de webwinkel een keurmerk heeft, nog eens 4 procent noemt het controleren van een keurmerk op de site van de verstrekker het belangrijkste controlemiddel.
Onwetendheid
Opdrachtgever ConsuWijzer concludeert dat niet minder 4,5 miljoen Nederlanders niet goed weten hoe ze de betrouwbaarheid van webwinkels kunnen controleren. Uit het rapport: 'Voordat men iets koopt let men voornamelijk op praktische zaken als bijkomende kosten, betaalmogelijkheden, levertijd, voorradigheid en een realistische prijs. Op duidelijke betrouwbaarheidskenmerken als een keurmerk wordt minder gelet.’
Online Shopscan weinig bekend
De Online Shopscan van ConsuWijzer, bedoeld om webwinkels op betrouwbaarheid te kunnen toetsen, blijkt bij één op de twintig webshoppers bekend. 95 procent had er nog niet eerder van gehoord. Met een nieuwe campagne probeert ConsuWijzer de vernieuwde scan onder de aandacht van het publiek te brengen.
Meer klachten
Extra aandacht voor veilig webwinkelen is geen overbodige luxe: in de eerste helft van dit jaar kwamen bij ConsuWijzer de helft meer meldingen over webwinkels binnen dan in dezelfde periode vorig jaar. Het loket van onder andere de Consumentenautoriteit verwerkte een totaal van circa zesduizend klachten en vragen over webwinkels, voor het eerst meer dan het aantal meldingen over fysieke winkels.
Hulpmiddelen voor webwinkels
Om de veiligheid van webshoppen te bevorderen, een belangrijk aandachtspunt van de Consumentenautoriteit, wil de waakhond ook hulpmiddelen voor webwinkeliers ontwikkelen.
Conclusie een keurmerk is weggegooid geld!
Dat kan makkelijker:
http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2012/10/webwinkelchecker-wil-veiligheid-bevorderen-via-browser/
WEllicht volgend jaar vragen of mensen ook op twitter vragen stellen over een bedrijf.
Deze week benaderd door een prospect die was benaderd door een wat minder zuiver bedrijf waar ik ooit met een tweet wat negatiefs over had gezet. Mogelijk neemt dit komende jaren toe..
Sowieso denk ik dat de servicegerichtheid een belangrijkere rol gaat spelen, dan enkel de prijs. Je ziet steeds meer prijsvechters op de markt komen en uiteindelijk zullen de meer servicegerichte bedrijven hetgaan winnen.