Twinkle | Digital Commerce

Wal-Mart vult webwarenhuis met andermans voorraad

2017-05-27
170130
  • 1:13

Wal-Mart verkoopt sinds deze week artikelen uit andere webwinkels op zijn site. De grootste retailer ter wereld voegde bijna een miljoen nieuwe producten toe aan het online-assortiment.

Dat melden verschillende Amerikaanse media, waaronder The Wall Street Journal. De stap past in Wal-Mart’s ambitie uit te groeien tot een online-warenhuis, de zogenoemde Walmart Marketplace.

Percentage van de omzet
In ruil voor de promotie krijgt Wal-Mart een percentage van de omzet die participerende webwinkeliers behalen via Wal-mart.com. De afhandeling van de verkopen komt geheel voor rekening van deze kleinere online-retailers.

'Meest bezocht en gewaardeerd'
Details over de ‘dropship deals’ die Wal-Mart sloot met webwinkels als Cookware.com en Starstruck.com zijn niet bekend gemaakt. Marketingbaas Kerry Cooper zei wel dat Walmart.com moet uitgroeien tot ‘de meest bezochte en gewaardeerde van alle sites.’

Sears en Amazon
Na Sears en Amazon is Wal-Mart de volgende toonaangevende Amerikaanse online-retailer die concurrenten van minder naam een plek biedt om onder de aandacht te komen. Ondertussen kan het bedrijf zijn assortiment eenvoudig uitbreiden met producten die het niet zelf op voorraad hoeft te houden.

Sears verkoopt sinds vorig jaar zo’n 130.000 auto-onderdelen uit het assortiment van Whitney Automotive Group op Sears.com/automotive. Ook Amazon verdient geld door te verkopen uit andermans voorraad.

Wehkamp.nl
In ons land biedt Wehkamp.nl sinds kort onderdak aan Scapino, dat al een eigen webwinkel had. Andere formules waar Wehkamp mee samenwerkt, waaronder Dolcis, openden pas later een eigen webwinkel. C&A en Miss Etam hebben (nog) geen eigen webwinkel en verkopen alleen via Wehkamp.nl online.