Twinkle | Digital Commerce

Hema: 'Kwart afhalers koopt extra in winkel'

2017-11-08
171130
  • 1:27

De helft van de kopers op Hema.nl haalt zijn bestelling op in een van de vierhonderd vestigingen van het bedrijf. Een kwart van de afhalers doet daarbij nog extra aankopen in de winkel.

Dat zei e-commerce manager Henriëtte Mol gisteren tijdens de Thuiswinkel Update, waar ook de Multichannel Monitor werd gepresenteerd.

Volgens Mol kopen de afhalers vooral kleinere artikelen in de winkel, die ze toch nog nodig hadden: ‘Denk aan make-up en pennen bijvoorbeeld, meestal dingen die we online niet verkopen.’ Hoeveel extra winkelomzet Hema.nl op deze manier in het laatje brengt weet Mol niet precies te zeggen.

Twinkle100
Hema biedt ongeveer een derde van het totale winkelassortiment op zijn website aan. De prijzen zijn in de verschillende kanalen gelijk. Inmiddels tekent Hema.nl, met een jaaromzet van 90 miljoen veertiende in de gister verschenen Twinkle100, voor ruim een tiende van Hema’s totale omzet. Mol: ‘Het is te vergelijken met pak hem beet vijf gemiddelde fysieke vestigingen.’

Twee scenario’s
Volgens Mol is de online-groei de organisatie ‘een beetje boven het hoofd gegroeid’, waarmee ze doelt op de logistieke afhandeling van online-bestellingen. Tegen Twinkle zegt ze: ‘We staan op het punt om te investeren in logistiek. De vraag is of we het zelf blijven doen vanuit ons distributiecentrum bij Maarssen of dat we de boel gaan outsourcen. Ik heb twee scenario’s ingediend bij de directie en ik moet zeggen dat ik voordelen zie in allebei.’

Afhaalpunt voor anderen
Op de vraag of Hema zijn vestigingen wil laten fungeren als afhaalpunt voor andere webwinkeliers zegt Mol: ‘Dat klinkt niet onlogisch, maar ik denk niet dat we daar in de nabije toekomst voor zullen kiezen. Want zeg nou zelf. Is dat nog écht Hema?'