Hoewel de e-commerce markt in China nog veel kleiner is dan die in de Verenigde Staten, groeien de webbestedingen er ruim vijf keer zo hard. Chinezen roeren zich bovendien actiever in online-discussies dan Amerikanen: hun 'Internet Worth of Mouth' (IWOM) is groter.
Dat stelt Roland Berger Strategy Consultants in zijn Chinese Consumer Report 2010, waartoe het internationale adviesbureau twaalfduizend consumenten heeft ondervraagd. Het rapport draagt de ondertitel: ‘Brands and buzz: understanding how to reacht today’s Chinese customers’.
Volgens Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland, kunnen bedrijven de Chinese markt niet langer benaderen 'als een homogene massamarkt’. Molblog.nl schreef er eerder deze week over.
Online-shopping
In het rapport van Roland Berger komt online-shopping specifiek aan de orde. De groeiende groep Chinese internetgebruikers besteedde in 2008 samen voor een kleine 19 miljard dollar online, een fractie van de 141 miljard aan Amerikaanse webwinkelbestedingen in dat jaar. Roland Berger tekent aan dat de jaarlijkse Chinese groei tussen 2002 en 2008 gemiddeld 110 procent bedroeg, 5,5 keer zo veel als de gemiddelde Amerikaanse groei in de afgelopen zeven jaar:
Waar China rustig gezegd achter loopt in de penetratie van online shopping, geldt dat niet voor hun sociale webgedrag, ook waar het gaat om online-aankopen. Chinezen zijn actiever in zowel het produceren als het consumeren van persoonlijke informatie, verderop in het rapport aangeduid met de term IWOM.
U vindt het complete Chinese Consumer Report 2010 van Roland Berger via deze link.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Chinese webkoper laat zich horen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.