Deloox, een winkel voor parfums, cosmetica en schoonheidsproducten, mikt dit jaar weer op een omzetgroei van ruim 30 procent. Om dat te bereiken is het dagelijks actief met de zichtbaarheid in zoekmachines, marketplaces en vergelijkingssites als Vergelijk.nl. Volgens CEO Roy Roes is vooral die laatste groep niet te missen, omdat de bezoekers daar vaak al koopgericht zoeken.
Deloox opgericht in 2009, positioneert zich als een voordelige online beautyspecialist met een goede service. Zowel populaire merken als niche-merken worden groot ingekocht, waardoor het producten kan aanbieden tegen lage prijzen. Met succes, Twinkle100 schatte de Nederlandse omzet van de Eindhovense webshop in het afgelopen jaar op 43 miljoen euro.
‘Vergelijkingssites bieden ons ideale marketingopties’
Met zo’n tweehonderd medewerkers en ruim anderhalf miljoen klanten is Deloox in ons land uitgegroeid tot een van de grootste beautyspelers. Ook dit jaar heeft het groeiambities. Daarvoor mogen vergelijkingssites niet ontbreken. Roy Roes, medeoprichter en algemeen directeur van Deloox, is daarbij vooral positief over Vergelijk.nl.
“Voor spelers die scherpe prijzen hanteren zijn vergelijkingssites al snel een logische keuze”, is Roes van mening. Maar als hij kijkt naar de omzet die de platforms genereren ziet hij wel grote verschillen. “Op sommige platforms zijn we daarom selectief met wat we aanbieden.”
Op Vergelijk.nl actief met het volledige assortiment
Via Channable heeft Deloox haar aanbod van grofweg 25.000 producten onderverdeeld in verschillende productfeeds. Op sommige marketingplatforms toont het alleen de best presterende producten, waarbij de winstmarge en conversie eigenlijk altijd wel prima is. Op andere platforms, die gemiddeld wat beter scoren, komt daar een groot aantal producten bij. Op Vergelijk.nl is het zelfs actief met het volledige assortiment.
“De conversie van bezoekers die onze shop ontdekken via Vergelijk.nl is al jaren goed. Zodra we nieuwe producten toevoegen aan ons eigen assortiment, komen die automatisch de volgende dag ook daar online.” Tot op heden verloopt die strategie goed, want ook dit jaar ziet Roes dat hier weer een mooie omzetstijging uit komt. “Het jaar is nog niet voorbij, maar als ik kijk naar de afgelopen 12 maanden zie ik dat we de gewenste 30 procent omzetgroei bij Vergelijk.nl afgelopen periode weer ruimschoots behalen. Al helpt het ook dat Vergelijk.nl werkt met een omzetgarantie op haar platformkosten.”
‘We sturen onze marketing graag aan op ROAS-cijfers’
Roes doelt daarmee op de ROAS-garantie, die Vergelijk.nl aanbiedt. “Deloox stuurt zelf ook via andere kanalen, zoals Google, graag op ‘Return On Ad Spend’-cijfers, waarbij het advertentiebudget een minimum aan omzet genereert. Het liefst werken we daarom ook op andere platforms graag met eenzelfde strategie.”
Op sites die werken met klikprijzen betekent dat soms dat er actief moet worden bijgestuurd. Mede dankzij de ROAS-optie valt dat op Vergelijk.nl wel mee, geeft de directeur aan. “De conversie is daar vrij stabiel.”
Samenwerking internationaal uitgebreid
Beide partijen werken alweer ruim tien jaar samen en als het aan Roes ligt, komen daar nog heel wat jaren bij. Recent is de samenwerking verder gegroeid, met name in het buitenland.
Naast Nederland is Deloox ook actief in zowel Noord- als Zuid-Europa. In België en Duitsland werkte het al samen met de moederorganisatie van Vergelijk.nl, en in Scandinavië is die samenwerking recent uitgebreid, met het Deense zusje van Vergelijk.nl. “We werken nu met zes van de labels samen. Alleen in Noorwegen niet. Daar zijn ze we zelf wat terughoudend mee vanwege de extra douane-formaliteiten.”
Extra zichtbaarheid van Black Friday-deals is zeker welkom
In Nederland loopt de samenwerking dus al jaren goed, maar blijft hij hier ook nog graag verder in investeren. Zo stuurt hij actief op het werven van extra reviews op het platform, en maakt hij dankbaar gebruik van de extra features als bijvoorbeeld de Black Friday-deals, die rond de feestdagen extra worden uitgelicht. “Die extra zichtbaarheid is zeker welkom in deze periode.”
Al ziet hij na tien jaar nog altijd kansen voor verbeteringen. “Bij Google kunnen we de ROAS bijvoorbeeld ook aanpassen op categorieniveau.” Soms biedt dat net wat extra ruimte voor een hogere ROAS. Al is het verschil klein, geeft Roes aan.
Daarnaast ziet hij nog kansen voor extra aanbod en bereik. “Ik nodig andere spelers in de parfum-, cosmetica- en beautyproducten van harte uit om Vergelijk.nl ook eens uit te proberen”, geeft hij aan. Bang voor de extra concurrentie is hij niet. “Natuurlijk pakken die dan ook een deel van dit marktsegment. Maar als de consument hierdoor beter kan vergelijken, verwacht ik dat dit voor de hele markt een positief effect zal hebben.”
