Twinkle | Digital Commerce

'Je wil een goede prijs bieden én er uitspringen met een goede scherpe foto'

2025-11-03
1000562
  • [branded content]
  • 4:02

In een markt met grote concurrentie is het essentieel om je goed online te profileren. Voor Molco Car Parts was het dan ook logisch om de stap te zetten naar productfoto’s van hoge kwaliteit, waarbij snelheid en gemak centraal staan. Daarvoor werkt het bedrijf met de productfotografiemachines van Orbitvu.

Beeld: Zuiver Beeld

Molco Car Parts levert auto-onderdelen aan autobedrijven in binnen- en buitenland, met een sterke focus op betrouwbare kwaliteit, brede beschikbaarheid en scherpe netto prijzen. ‘Ons assortiment omvat meer dan 250 originele en aftermarket merken,’ vertelt Manager Datamanagement Paul de Jong. ‘Daarnaast voeren we onze eigen private labels: Ashuki by Palidium en Palidium.’

Het bedrijf uit Wijchen bedient voornamelijk klanten in de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Zweden, maar levert daarnaast ook aan bedrijven in vrijwel alle andere Europese landen.

Als Manager Datamanagement stuurt De Jong de afdeling aan die verantwoordelijk is voor de productinformatie, datakwaliteit en vindbaarheid binnen de webshop. ‘Een consequente en professionele productpresentatie is belangrijk voor onze klanten,’ legt hij uit. ‘Daar wilden we echt een stap in maken, want goede productdata en duidelijke beelden helpen garages sneller het juiste onderdeel te kiezen.’

‘In het verleden waren onze productfoto’s vrij eenvoudig,’ vertelt De Jong. ‘We gebruikten een tafel met een wit doek en een paar lampen om de producten vast te leggen. De nabewerking gebeurde handmatig in Photoshop, wat veel tijd kostte. Inmiddels pakken we dit een stuk professioneler aan, met betere apparatuur en een gestroomlijnd proces voor consistente, hoogwaardige beelden.’

In de zoektocht naar een professionele partij voor productfotografiemachines kwam Molco terecht bij Orbitvu. Dat was zoals wel vaker te danken aan persoonlijke contacten. De Jong: ‘Een oud-collega woonde in hetzelfde dorp als de eigenaar van Orbitvu en raadde ze aan. We gingen in gesprek en waren snel enthousiast. Wel hebben we een benchmark gedaan, maar we wisten al snel dat we voor Orbitvu moesten kiezen.’

Snelheid en gemak

Wat zijn de voordelen van het systeem dat Molco nu gebruikt? De Jong noemt snelheid en gemak. ‘Je stelt heel eenvoudig een template in. Dat is handig, want je wil al jouw artikelgroepen uniform op de foto krijgen, zonder dat je het apparaat steeds opnieuw moet instellen. Ook als je weer een nieuwe lijn introduceert, wil je dat op dezelfde manier fotograferen als de andere producten.’

Inmiddels is er een collega die zich intensief bezighoudt met de productfoto’s. ‘Hij maakt die templates. Maar stel dat hij afwezig is en er moeten foto’s geschoten worden, dan kan iemand anders dat heel makkelijk overnemen. Die hoeft alleen het product in de machine te leggen en de template in te stellen.’

De Jong stelt dat het bij de start nog wel even schakelen is voor degene die zich in de machine moet verdiepen. ‘Je hebt er aanvankelijk wel een handleiding voor nodig. Daarom hebben we een draaiboek gemaakt met de instellingen die je moet gebruiken voor een artikelgroep. Dat is handig als je iemand moet inwerken. Maar daarna kun je snel stappen maken. We zien echt een groot verschil met toen we net met Orbitvu-apparatuur begonnen en nu. Het gemak is groot en er zijn zo veel mogelijkheden. Dat is een mooie leercurve.’

Scherp

Hij ziet het effect van werken met de apparatuur van Orbitvu. ‘De klantvragen gaan omlaag omdat we alles gedetailleerd laten zien. In ons assortiment zitten ook producten waar je bijvoorbeeld een goede stekkeraansluiting wil zien. Of een schroefje, een ringetje. Die kunnen wij nu heel goed in beeld brengen dankzij de mogelijkheid om 360 graden foto’s te maken. Voor een aantal artikelgroepen is dat tegenwoordig een vereiste in de markt. We horen nu vaak terug dat de foto’s goed scherp zijn. De klant kan makkelijker de juiste keuze maken.’

In de automotivebranche is er grote concurrentie en er zijn veel equivalenten van producten. ‘Je wil een goede prijs bieden én er uitspringen met een goede, scherpe foto.’

Hij wijst op het feit dat het voor- en nawerk arbeidsintensiever is dan de productfotografie zelf. ‘Want je pakt je producten uit en moet ze weer inpakken. We hebben ook te maken met artikelen die misschien iets van vet of olie bevatten. Dus dan moet je daarna de machine schoonmaken.’

Tijdwinst

Hoe verdient Molco de investering in een machine terug? Dat zit vooral in mankracht en tijd, zegt De Jong. ‘Wij hebben de marketingafdeling niet meer nodig om te photoshoppen. Als er een foto geschoten wordt, gaat er meteen een watermerk overheen en ben je klaar. En de foto staat direct live.’

Zijn er binnen Molco toch nog wensen of verwachtingen rond beeldcreatie in de toekomst? ‘Mijn collega die de apparatuur bedient, gaf aan dat het in handig zou zijn als de machine een artikel direct herkent en daar automatisch een template aan koppelt. Want er zijn nu verschillende templates die je moet selecteren. Dat zou een mooie volgende stap zijn.’

Goed nieuws voor Molco Car Parts - en andere gebruikers - want in de nieuwste machine Alphashot Pro G2 is deze optie al toegevoegd. En Orbitvu bekijkt momenteel of dit in de toekomst ook voor andere modellen mogelijk is.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Orbitvu