Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf past duurzaamheidscommunicatie aan na waarschuwing ACM

2025-09-11
1000562
  • [nieuws]
  • 0:54

De Bijenkorf heeft zijn duurzaamheidsinformatie op de website aangescherpt. Aanleiding is een waarschuwing van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Die laatste oordeelde dat gebruikte termen bij sommige producten te vaag waren. Zo werd bijvoorbeeld het label duurzamere jurk gebruikt, zonder uitleg over de concrete duurzaamheidskenmerken.

Volgens de ACM moeten webwinkels explicieter zijn. ‘Jurken van biologisch katoen’ of ‘gemaakt van gerecycled materiaal’ zijn voorbeelden van transparantere communicatie. De Bijenkorf heeft inmiddels zijn online informatie aangepast, zodat consumenten beter begrijpen waarop duurzame claims zijn gebaseerd.

Verduurzaming blijft speerpunt

De aanpassing past naar eigen zeggen binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van het warenhuis. In de afgelopen zes jaar wist De Bijenkorf zijn eigen CO₂-uitstoot met meer dan 50 procent te verlagen. Ook het aanbod van producten met duurzame kenmerken groeide. Samen met merkpartners werkt het bedrijf aan betere arbeidsomstandigheden in de keten en aan het verkleinen van de milieu-impact.

De focus voor de komende jaren ligt onder meer op het terugdringen van uitstoot in de keten (scope 3) en deelname aan het IMVO-initiatief ‘het Verbond’.