Twinkle | Digital Commerce

‘We zijn voortdurend in beweging’

2025-07-01
1000562
  • [branded content]
  • 4:36

Van tassenwebshop naar internationale multibrand store – The Little Green Bag groeide sneller dan verwacht. Die groei bracht ook uitdagingen: handmatig ingevulde douaneformulieren, retouren die weken onderweg waren. Anne Geleijnse zag als procesmanager operations alle knelpunten voorbijkomen. In Spring GDS vond ze de partner die de internationale ambities helpt waar te maken.

Beeld: Zuiver Beeld

Op een zolderkamer in Vlaardingen werd in 2009 de basis gelegd voor The Little Green Bag. Twee ondernemers met een passie voor tassen en gevoel voor stijl besloten hun droom na te jagen. Wat begon als een kleinschalige webshop, groeide uit tot een internationaal lifestylemerk dat inmiddels in 33 landen verkoopt en een breed scala aan producten biedt.

“Het assortiment groeide gestaag, bijvoorbeeld tijdens de Corona periode. Woonaccessoires werden toegevoegd aan het assortiment en waren ‘booming’. Iedereen bleek creatief aan de slag te gaan thuis, vertelt Anne Geleijnse. Geleijnse heeft de metamorfose van The Little Green Bag van dichtbij meegemaakt. Sinds 2013 werkt ze bij de webshop, sinds 2022 als procesmanager operations. In de praktijk betekent die rol dat ze zich met alles aan de achterkant bezighoudt. In twaalf jaar tijd zag ze het bedrijf groeien van ‘een klein magazijntje naar vele verdiepingen en vierkante meters’.

Logistieke uitdagingen

De internationale groei ontstond organisch. ‘We hebben voor bepaalde landen een specifiek domein, en daarnaast hebben we een .com omgeving. Daardoor kun je vanuit alle landen bestellen’, legt Geleijnse uit. The Little Green Bag verzond aanvankelijk naar alle landen, maar dat bracht onverwachte kosten met zich mee. ‘Een spiegel van één bij één naar de andere kant van de wereld verzenden kan voor extra kosten zorgen vanwege de afwijkende afmetingen tijdens het verzendproces’, herinnert ze zich. Voor elk internationaal pakket buiten de EU moesten medewerkers drie formulieren printen en deels handmatig invullen. ‘We hebben zelf geen douaneafdeling intern, dat zijn complexe zaken’, stelt Geleijnse vast.

De beginfase van internationale bestellingen waren te overzien. Naarmate de orders toenamen, kwam het bedrijf steeds meer voor uitdagingen te staan. Dat waren de handmatig in te vullen douaneformulieren, retourmogelijkheden vanuit diverse landen en eventuele vertragingen of vermissingen tijdens het transport. ‘Het kwam wel eens voor dat pakketten vanuit Ierland of Verenigd Koninkrijk langer onderweg waren naar ons warehouse. Deze uitdaging raakt onze klant, aangezien zij langer op hun terugbetaling wachten dan zij van ons gewend zijn. Dit zorgt uiteraard voor een toename aan klantvragen bij onze customer service en voor ontevredenheid.’

Meer inzicht

The Little Green Bag ging op zoek naar een nieuwe logistieke partner die de belangrijkste problemen kon oplossen. ‘We hadden bijvoorbeeld niet overal een retour-oplossing’, vertelt Geleijnse. ‘Niet in alle landen waar wij naartoe verzonden.’ Naast operationele verbeteringen speelde ook het kostenplaatje mee bij de zoektocht naar een nieuwe partner. Soms moet je een stap terug doen om twee stappen vooruit te kunnen zetten.

Die zoektocht leidde naar logistieke specialist Spring GDS. Die samenwerking veranderde alles. ‘Ze hebben ons echt ontlast door dat stukje over te nemen’, zegt Geleijnse. ‘In de meeste landen is nu een retour-oplossing beschikbaar, en de transittijden zijn sneller dan wat we hiervoor hadden.’

Het grootste verschil zit in de automatisering, een uitgebreider portaal en meer inzichten door middel van rapporten en data. Spring GDS bracht ook meer transparantie. Klanten krijgen nu betere tracking-informatie over waar hun pakket precies is. ‘Daar zit nu veel meer flow in, waardoor retouren sneller terugkomen.’ Het bracht ook meer inzicht. ‘We hebben nu veel meer zicht op transittijden per pakket per land. Als een pakket blijft liggen omdat een HS-code niet werkt, krijgen we daar advies over.’ Problemen die voorheen dagen kostten, worden nu binnen uren opgelost.

Retouren voorkomen

Nu de logistiek op orde is, kan The Little Green Bag meer strategisch te werk gaan. Sinds maart werken ze met Spring GDS en hebben ze voor het eerst echt goed inzicht in de data. ‘Met de huidige data kunnen we de minimale en maximale transittijden analyseren. Indien nodig kunnen we daarop anticiperen met onze leverbelofte’, legt Geleijnse uit.

Het bedrijf besloot zich te focussen op de meest rendabele markten. Het resultaat is een bewuste keuze voor 33 landen, voornamelijk binnen Europa. Duitsland staat bovenaan de internationale hitlijst. In de eerste drie maanden van 2025 gingen er zo’n 17.000 pakketten die kant op. Ook het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk blijken aantrekkelijke afzetmarkten.

Tegelijkertijd wil The Little Green Bag retouren proactief verminderen. ‘We willen veel meer naar de voorkant kijken. Waarom stuurt een klant iets retour? Is er iets mis met het product?’, vertelt Geleijnse. ‘Hebben ze meerdere maten besteld? Voldoet het niet aan de kwaliteit? Daarop willen we anticiperen.’ Voorkomen is immers beter dan retourneren.

Slimmer assortiment en scherpere leverbeloftes

Het bedrijf gebruikt de nieuwe data-inzichten ook om leverbeloftes per land aan te scherpen. ‘Je wilt voorkomen dat je op de website 4 tot 6 dagen toont, terwijl het uiteindelijk 10 dagen duurt.’ Die betrouwbaarheid is onmisbaar voor internationale groei – beloven en waarmaken gaan hand in hand.

Voor Geleijnse is de groei van The Little Green Bag nog lang niet klaar. De overstap naar Spring GDS heeft de internationale logistiek gestroomlijnd, maar nieuwe uitdagingen dienen zich al aan. Welke merken passen het beste bij een internationale klantenbase? Hoe voorkom je retouren door betere productinformatie? En waarom kiezen klanten uit 33 landen precies voor deze Nederlandse webshop?

‘Het is heel interessant om te weten waarom die buitenlandse klanten bij onze website bestellen’, aldus Geleijnse. ‘Wat is rendabel, komt het pakket goed aan, kunnen we die klant bieden wat we willen?’ Voor haar is één ding zeker: stilstand betekent achteruitgang. ‘We zijn continu wel in beweging met The Little Green Bag. Uiteindelijk moet je altijd meebewegen met de markt.’

Over Spring GDS
Als onderdeel van PostNL biedt Spring GDS duurzame en efficiënte verzendoplossingen, waardoor klanten wereldwijd hun bestellingen snel en betrouwbaar ontvangen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Spring GDS