Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... George at Work en Jimmy at Work

2025-02-27
1000562
  • [interview]
  • 4:07

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Sjors Prosman, ceo SPR Retail.

Wat was er eigenlijk mis met de vorige sites?

‘De vorige sites van George at Work en Jimmy at Work (met een kleine knipoog naar Sjors en Sjimmie) hadden afzonderlijke Magento backends, wat erg inefficiënt was. En ondanks dat de webshops vrij nieuw waren, was de user experience van beide sites verouderd. Klanten konden minder makkelijk producten vinden door een beperkte navigatie en een design dat niet van deze tijd was. De sites waren niet voldoende gericht op conversies, boden te weinig mogelijkheden voor cross-selling en waren nog niet klaar om aan onze wensen te voldoen om te groeien en automatiseren. Daarnaast was het beheer van twee systemen omslachtig, waardoor we onze klanten niet optimaal konden bedienen.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘De grootste technische verandering is de overstap naar één gedeeld Magento-backend. Ook het design heeft een complete opfrisbeurt gekregen, met een modern Hyva-thema dat sneller laadt en beter aansluit bij de verwachtingen van onze klanten. Nieuwe functionaliteiten zoals keuzewijzers, de Watermelon-chatbot, betere video content en de toevoeging van achteraf betalen voor zowel b2c als b2b zorgen voor een verbeterde klantreis. Daarnaast zijn de websites nu veel meer ingericht om klanten als echte experts te bedienen, met advies en tools die verder gaan dan een reguliere webshop. Hierdoor zijn de nieuwe websites niet alleen moderner, maar ook gebruiksvriendelijker en beter voorbereid op internationale groei.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘De keuzewijzers vinden we een van de gaafste nieuwe toevoegingen. Klanten vinden hierdoor sneller het product dat bij hun wensen en behoeften past. Vooral in complexe categorieën, zoals de werkplaatsinrichting, is het handig om de keuzewijzer te doorlopen.’

Waar verwacht je het meeste van?

‘We verwachten veel van de functionaliteit voor het slim combineren, omdat het klanten helpt om producten te bundelen en relevante extra’s te kiezen. Dit zorgt voor zowel een betere gebruikerservaring als een hogere gemiddelde orderwaarde. Ook in de keuzewijzers zien we veel potentie om klanten sneller door het aankoopproces te begeleiden, wat de conversiepercentages zal verhogen.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Het design van de webshops is intern ontwikkeld door onze eigen UX-designer, zodat we de stijl en functionaliteiten goed kunnen afstemmen op onze eigen klanten. Voor de technische implementatie en migratie hebben we samengewerkt met een extern bureau – Juist, uit Boekel – omdat we de kennis en capaciteit hiervoor zelf niet in huis hebben. Door samen te werken konden we snel en efficiënt schakelen tijdens het proces. Daarnaast konden zij direct de nieuwste technieken implementeren, zoals het Hyvä-thema.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?

‘Het eerste ontwerp is gemaakt op basis van onderzoek en gebruikerstesten. We hebben bestaande designs vergeleken en deskresearch gedaan naar bewezen effectieve oplossingen. Vervolgens hebben we het ontwerp zowel intern getest als bij een selecte groep gebruikers. Hierbij hebben we feedback verzameld en de verbeteringen doorgevoerd. Doordat we dit proces hebben doorlopen is het design niet alleen visueel aantrekkelijker, maar ook praktischer en verbetert het de klantreis.’

Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?

‘Nee, de keuze voor Magento was snel gemaakt. We werken er al sinds dag één mee en het biedt de flexibiliteit die we nodig hebben om onze doelen waar te maken. Zo was het logisch om van Magento 1 de overstap te maken naar Magento 2. We hebben nog wel even gekeken naar een ander platform, zoals Cloudsuite, maar omdat dit voor ons onbekend terrein is zou het betekenen dat we extra tijd en middelen moeten investeren in training en implementatie. Door bij Magento te blijven, konden we ons volledig richten op de technische migratie en nieuwe features.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We hebben ervoor gekozen om de migratie in het laagseizoen – de zomer – door te voeren, alleen bleek het tijdens deze periode lastig om de benodigde mensen beschikbaar te hebben, waardoor het proces vertraagde. Tegelijkertijd bood deze rustige periode ook voordelen, omdat we meer ruimte hadden voor uitgebreide tests. Een andere belangrijke les is dat je voor dit soort grote projecten echt voldoende de tijd moet nemen en alles in stappen uit moet voeren. Je moet flexibel blijven en voorbereid zijn op onverwachte uitdagingen. We hebben geleerd dat een goede planning en prioriteiten stellen essentieel zijn voor een succesvolle afronding.’

Wat zijn de volgende stappen voor jullie site?

‘Er staat een offerte-module op de planning, voor zakelijke klanten. Daarnaast werken we aan een beter contactformulier en geautomatiseerde e-mailflows om klantcontact te verbeteren. Ook het tonen van klantcases en productreviews om de betrouwbaarheid van onze merken te versterken is een volgende stap. Verder willen we ons gaan richten op internationale uitbreiding, waarbij Jimmy at Work Frankrijk een belangrijke focus blijft en andere landen, bijvoorbeeld Polen, worden onderzocht.

Over George at Work en Jimmy at Work
George at Work biedt duurzame werkplaatsinrichtingen en opbergoplossingen voor zowel professionals als hobbyisten. Jimmy at Work heeft producten en oplossingen voor tuin en buitenruimtes, zoals tuinkassen en overkappingen van terrassen.