Twinkle | Digital Commerce

‘Blokker heeft alleen als pure player kansen’

2024-11-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

De kansen op de doorstart voor Blokker lijken ‘uiterst gering’. Maar als het lukt, dan heeft het bedrijf vanuit marketingoogpunt de meeste kans als pure online retailer.

Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Volgens Merkadviseur Hendrik Beerda behoort Blokker nog steeds tot de tien sterkste retailmerken van Nederland, en liggen en daardoor kansen. ‘Als webwinkel is het merk Blokker nog levensvatbaar. Vrijwel iedereen houdt van Blokker. Bijzonder is het vertrouwen van de consumenten in het personeel en de kwaliteit van het winkelassortiment. Tegelijkertijd kennen ketens als Action een totaal andere winkeldynamiek. Mensen missen in de Blokker-winkels de reuring met acties en aanbiedingen. De positieve houding richting Blokker wordt daardoor al jaren niet omgezet in de noodzakelijke omzet om de keten levensvatbaar te krijgen. Het is voor het merk Blokker zeker niet makkelijk om naar een succesvolle webwinkel te transformeren, maar het merk is zo enorm sterk dat er voor een ondernemer met ruime online ervaring interessante kansen liggen.’

Opvallend is volgens Beerda ook de overeenkomsten tussen Blokker en V&D. ‘Ook V&D was een love brand bij het publiek. Uit onderzoek vlak voordat de deuren voorgoed sloten, bleek dat - net als bij Blokker - consumenten er wel wilden winkelen, maar dit veel te weinig deden. Opvallend is het aantal raakvlakken tussen beide merken. Zo worden beide merken vooral als zeer saai bestempeld.’ Wel hadden consumenten bij V&D meer vertrouwen in de toekomst, toen dat bedrijf in 2015 failliet ging. Bij Blokker is dat vertrouwen dus minder. V&D ging later wel verder als pure player. Is voor Blokker eenzelfde rol weggelegd?