Twinkle | Digital Commerce

Ondanks kostenbesparingen neemt verlies toe bij Just Eat Takeaway.com

2024-07-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com zag in het eerste halfjaar van 2024 door kostenbesparingen het brutoresultaat met 42 procent stijgen naar 203 miljoen euro. Onder de streep blijft daar niets van over. Het nettoverlies komt uit op 301 miljoen euro.

Daarmee is het verlies in die periode ten opzichte van vorig jaar met 43 miljoen euro toegenomen. Volgens Just Eat Takeaway.com wist het wel te snijden in de kosten voor onder andere fulfilment, maar zorgden een toename van afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen ervoor dat het bedrijf toch dieper in het rood duikt.

En dat terwijl de verkoopcijfers van het bedrijf niet eens zo slecht zijn. Just Eat Takeaway.com verkocht wel iets minder maaltijden: 446 miljoen ten opzichte van 469 miljoen vorig jaar. De omzet kwam uit op 2,570 miljard, vorig jaar was dit nog in die periode 2,588 miljard euro.

Ceo Jitse Groen is vooral te spreken over de groei van het handelsvolume, dat met 3 procent steeg: ‘Gedreven door de groei van ons partnerbestand, uitbreiding van onze bezorgdekking en aanzienlijke technologische vooruitgang is de GTV-groei in de eerste helft van 2024 verder verbeterd. Ik ben blij dat tegelijkertijd onze gecorrigeerde EBITDA tot € 203 miljoen in H1 2024 is gegroeid, wat 42% hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar. We zijn goed op weg om onze verwachtingen voor het hele jaar te verwezenlijken.’

Het handelsvolume voor het gehele boekjaar zou een groei moeten laten zien tussen de 2 en 6 procent. Het bedrijf denk dat het brutoresultaat rond de 450 miljoen euro in de plus uitkomt.